Förstakedjan med Nygård, Ryno och Lindqvist avgjorde
Publicerad: 2019-04-03
Ojojoj, vilken revansch Färjestads förstalina tog i sjunde och avgörande kvartsfinalen mot HV71. Joakim Nygård, Michael Lindqvist och Johan Ryno gjorde ett mål var och stod för en avgörande insats när man vann med med 3-2 och tog laget till semifinal mot Djurgården.
– Vi har verkligen nåt på gång härinne, vi vinner de viktiga matcherna, säger Nygård.

Färjestad förstalina med Joakim Nygård, Johan Ryno och Michael Lindqvist var grymt besvikna både på sig själva och laget i måndags då man föll med 3-5 i Jönköping. – Vi gjorde ingen bra insats därnere, inte minst jag själv, säger Nygård självkritiskt.
I sjunde och avgörande matchen klev trion fram med besked när FBK gjorde sin bästa slutspelsmatch sett över sextio minuter. Nygård satte 1-0-målet.
– "Jensa" (Jens Westin) gör ett riktigt bra utspel och "Linkan" (Michael Lindqvist) och jag kommer två mot en, han lägger en bra passning och jag tittar ner i isen och skjuter, ler han.
HV kvitterade i första perioden och sju minuter in på andra åkte Michael Lindqvist på en till synes billig utvisning.
– Den var helt bedrövlig men jag var förbannad efter den när jag kom ut igen, skönt att komma ut med lite ilska där och sätta pucken direkt, säger "Linkan".
Han kom lite smygande mot HV-backen Fehervary och snodde pucken ióch fick ett friläge. – Det är väl så man ska göra, skrattar han.

HV kvitterade lite överraskande, då FBK dominerat stort, på ett friläge efter en turlig studs till Önerud som satte pucken.
– Lite symptomatiskt för hela matchserien, puckarna studsar lite och så blir det mål, säger "Linkan".
FBK fortsatte att trycka på och fick ett numerärt överläge. Då var det dags för förstalinans tredje medlem, Johan Ryno, att kliva fram. Fri mitt i anfallszonen tryckte han distinkt upp pucken i nåttaket till 3-2.
– Sjukt skönt, den satt bra, säger Ryno.

I tredje perioden jagade HV kvittering för att säsongen inte skulle ta slut.
– Jag tycker att vi stänger ner dem bra i sista perioden, säger Nygård.
Även om det var spännande i slutminuterna så vann FBK skotten i sista med 9-5, skotten var totalt i matchen 31-14 vilket underströk att FBK gjort en riktigt bra match.
-Vi var mer skarpa idag, hela laget steppade upp i den viktigaste matchen, tycker Lindqvist.
– Ja, vi gör en riktigt bra match idag får vi ner farten på dem. En bra och stabil försvarsinsats också, säger Nygård.
– Skönaste segern jag har varit med om!

Nu väntar en tuff semifinal mot Djurgården. – Vi har verkligen nåt på gång härinne, vi vinner de viktiga matcherna och får förhoppningsvis en boost av det här med oss in i semifinalen, säger Nygård.

• När vi har pucken är vi som bäst, vi ska fortsätta att försöka föra spelet även i semi, tycker Lindqvist.
    – Kommer att vara ett jäkla drag både här hemma och på Hovet!
    – Vi ska njuta av vinsten några timmar till och fokusera på Djurgården imorgon. säger Ryno.
    Vad talar för er mot Djurgården?
    – Vi har ett riktigt bra målvaktsspel och fyra kedjor som bidrar. Idag offrade vi oss enormt i egen zon och täckte skott.