Rhodin: – Det här kändes lite onödigt!
Publicerad: 2022-04-20
Eftersnack
Bortalaget Färjestad spelade ut Rögle i första perioden och skapade mängder med lägen. Man tog ledningen i den andra perioden med både 1-0 och 2-1 men hemmalaget kvitterade snabbt båda gångerna och tog också ledningen i mittperioden.
– Det saknades inte chanser, vi måste vässa till det lite, verkligen trycka dit pucken, säger FBK-tränaren Thomas Rhodin.

Färjestad dominerade första 25 minterna av matchen när man tryckte ner Rögle i sin defensiva zon. När Adam Ginning skickade in 1-0 var det hela 18-3(!) i skott i FBK-favör.
– Ja, det var väl ingen som trodde att vi skulle skölja över dem på det viset, säger FBK-tränaren Thomas Rhodin.

Ni gjorde en grymt bra första period?

– Ja, verkligen, den var riktigt, riktigt bra, det är bara målen som fattas. Vi skapar chanser men får inte riktigt till det sista, tyvärr.
Adam Ginning skickade in 1-0, Rögle kvitterade till 1-1 bara 23 sekunder senare men Färjestad fick ett powerplay som resulterade. Ett riktigt snyggt powerplaymål!
– Ja, det var det, bra fart på pucken och bra avslut av "Gurra", säger "Totto".
Det var flera snabba passningar där Marcus Nilsson snett bakom mål direktpassade fram till Gustav Rydahl som sköt blixtsnabbt, Röglemålvakten hann aldrig reagera när pucken kom.
Men kvitteringen kom ännu snabbare den här gången, bara 14 sekunder efter 2-1-målet.

Synd att de kvitterade så snabbt till både 1-1 och 2-2.

– Ja, de hade flytet lite på sin sida idag, det var studspuckar och nån gång bakom mål och nån styrning men så är det ibland. Men man får räkna med det, vi möter ett bra lag.

Färjestad jagade kvittering i tredje perioden och hade några riktigt vassa lägen. Daniel Viksten prickade stolpen och backen Theodor Lennström hade en genomåkning där pucken räddades på mållinjen.
– Det saknades inte chanser, vi måste vässa till det lite, verkligen trycka dit pucken, få lite trafik. Se på Ginnings mål, säger FBK-tränaren.
– Vi möter ett väldigt bra lag, inget snack men det här var lite onödigt, vi hade tillräckligt med chanser för att vinna den här matchen.

Idag fungerade spelet i boxplay bra, ni hade dryga minuten med två man mindre.

– Ja, det har varit bra en längre tid och det är jätteviktigt, viktigt att vi gjorde ett i powerplay också, säger backansvarige Rhodin.
– Det finns väldigt mycket bra att ta med sig till nästa match, vi är ruggigt revanschsugna.

Vad behöver bli bättre till fredagens match?

– Att vara lite hetare när vi får målchanserna, slänga in fler puckar på mål och så tar den kanske på någon.

Det blir lättare att tända till lite extra med en fullsatt Löfbergs Arena i ryggen?

– Ja, det blir ju lite tvärtom mot idag när de har sitt stöd och det blir tryck på domarna så det kommer vi ha stor hjälp av på fredag.