Olofsson matchvinnare med två mål
Publicerad: 2018-11-15
Eftersnack
Jesper Olofsson värvades till Färjestad som en målskytt och motsvarar förväntningarna alltmer. Borta mot Brynäs gjorde han två mål, blev matchvinnare och är nu lagets främste målskytt.
– Funkar bra nu, det gäller att tro på det man gör, säger Jesper.

Efter att ha sökt formen lite i början av säsongen börjar Jesper Olofsson gå från klarhet till klarhet. Nyförvärvet från Skellefteå är kvick på skridskorna och besitter ett riktigt vasst skott vilket nu ger resultat. Borta mot Brynäs blev han matchvinnare i förlängningen när han tryckte in 3-2-pucken, hans andra mål i matchen.
I andra perioden kvitterade Jesper till 2-2 i powerplay.
– Jag tar mig in mot målet och fick en riktigt fin passning från (Johan) Ryno, säger han.
– Det var nog ingen som väntade sig den passningen och det var bara att hålla klubban i isen.
Jo, det var en patenterad Ryno-passning av högsta klass, stenhård mellan klubbor och ben på motståndarna.
I förlängningen avgjorde han sen i spel tre mot tre. Den kvicke FBK-forwarden utnyttjade skickligt motståndarnas positioner när han sköt ett skott nära hemmaspelarens ben.
– Man lär sig att använda motståndarna så att de skymmer skottet lite för målvakten, berättar han.
– Det är svårt för målvakten när de inte ser när pucken lämnar klubban.
Pucken satt stenhårt vid vänsterstolpen bakom en chanslös Brynäskeeper. Notabelt här var att FBK-målvakten Adam Werner fick en assistpoäng i förspelet till segermålet.

Jesper Olofsson gjorde två mål borta mot Brynäs även vid 6-0-segern för knappt tre veckor sedan. En favoritmotståndare?
– Så är det mot vissa lag ibland, ler 26-åringen.

Målen innebär att han seglat upp som FBK´s bäste målskytt med sina sju fullträffar. Han är även tvåa i interna poängligan med sina 12 poäng. Det går bra nu?
– Absolut! Det var en inkörningsperiod i början med ny taktik och nya medspelare men nu vet jag bättre vad jag ska göra och har fått självförtroende. Det gäller att tro på det man gör.
Han spelar med kloke centern Linus Johansson och snabbskrinnaren Joakim Nygård.
– Riktigt härliga killar, Linus är stark med pucken och "Jocke" är snabb. Vi vill lägga ner puckarna djupt, använda vår fart och få tryck på dem i deras zon. Vi pratar mycket med varandra hela tiden för att bli ännu bättre, säger Jesper.
– Vi har en del skador och då har man fått ännu mer istid och förtroende från tränarna, det ger ännu mer självförtroende.

På lördag väntar regernade mästarna Växjö i Löfbergs Arena.
– Vi ska ha revansch på dem sen förlusten i Växjö, det ska bli kul!