FBK föll i tät och tuff match
Publicerad: 2018-10-13
Matchreferat
Färjestad - Frölunda 3-4 (1-2, 2-2, 0-0). Det bjöds på säsongens häftigaste match när FBK mötte rivalerna från Göteborg. Det var tufft, intensivt och grinigt när FBK dominerade spelmässigt och chansmässigt men Frölunda var effektivast och vann efter en nagelbitare.

Första perioden

Det var laddat från start inför en fullsatt Löfbergs Arena och första bråket kom redan efter 12(!) sekunder framför Frölundamålet. FBK fick utdelning efter 2:46 när Fabian Zetterlund åkte sig fri. Han sprätte distinkt upp pucken i högerkrysset och vilt jubel på hemmapubliken.
Svaret kom omgående när Max Friberg sköt från blålinjen och pucken satt lågt bakom en delvis skymd Markus Svensson i hemmakassen. 1-1 kom bara 33 sekunder efter FBK´s ledningsmål.

Det var intensivt, fysiskt spel och böljande spel där lagen hade sina perioder med spelmässigt överläge.
FBK fick matchens första numerära överläge och hade grymt tryck men Jonas Gustafsson i bortamålet stod emot.
I slutminuten slarvade FBK vid anfallsblå och Samuel Fagemo kom fri på vänsterkanten. Han satte pucken distinkt från halvdistans på första stolpen.
1-2 i paus efter 14-5 i skott, Frölunda var effektiva.

Andra perioden

FBK hamnade i 1-3-underläge redan i andra minuten då Pathrik Westerholm styrde in en lös puck. Ett tungt mål? Javisst men FBK svarade snabbt. Knappa minuten senare sköt fabian Zetterlund ett skott som i en båge studsade i målburen och ner vid vänsterstolpen. Gustav Rydahl kämpade in pucken och det var 2-3.
Två minuter senare tog Rydahl en rejäl rundtur runt Frölundamålet och efter ett och ett halvt varv skickade han in pucken förbi målvakten, Oskar Steen hade öppen kasse till 3-3 efter 4:38. Nu hade FBK´s "cykelkedja" med Zetterlund, Rydahl och Steen gjort ett mål var i matchen!
FBK fortsatte trumma på och hade fina lägen att ta ledningen genom "Lilliz" Nilsson och hete Rydahl men inget mål. Istället drabbades FBK av en utvisning och då kom 3-4. Efter fint spel kunde Jonathan Sigalet panga på mitt framför mål och pucken satt högt på plockhandssidan på FBK-målvakten.
I spel 5 mot 5 tryckte hemmalaget på rejält men Frölundakeepern räddade skottet från Daniel Viksten, Axel Ottosson sköt utanför och Jesse Virtanens direktskott räddades efter en grym sidledsförflyttning.

Tredje perioden

Spelet blev lite mer kampfyllt och det var fler avlåsningar än i de första två perioderna. FBK jagade kvittering och skapade chans på chans men antingen räddade Frölundakeepern eller så gick skotten utanför målramen.
Bästa läget skaffade sig Jesper Olofsson som bröt sig igenom, drog målvakten men lyfte pucken över med en backhand.
Båda lagen fick chansen i varsitt powerplay men utan resultat.
Tiden rann iväg för Färjestad och man plockade ut målvakten med 1:30 kvar och spelade sex mot fem. Det var nära att lyckas men Mikael Wikstrands slagskott tog i stolpen och matchen var förlorad för FBK.

Trots förlusten stod FBK för en riktigt bra insats. Skotten vanns med 34-15 och man hade vassa målchanser nog för att vinna men var inte lika effektiva som Frölunda.