CHL-premiär med 6-1-seger
Publicerad: 2019-08-29
Färjestad BK-Banská Bystrica 6-1 (3-0, 1-1, 2-0)

Skott: 34-28 (14-7, 10-13, 10-8)

Första perioden:

Det var dags att starta igång tävlingssäsongen på allvar på torsdagskvällen med slovakiska mästarna Banská Bystrica på besök i Löfbergs Arena i Champions Hockey League.

Och FBK fick en kanonstart på kvällen med mål redan efter 40 sekunder. En öppnande passning från Marcus Nilsson och Jonathon Blum fick bra läge. På returen höll sig Michael Lindqvist framme och slog in 1-0 för hemmalaget. Bara minuten senare fick FBK matchens första läge i powerplay. Bra rörelse och ett dubbelläge för Jesper Olofsson, det andra på fin passning från Martin Johansson.

Inga mål där men Färjestad var det klart spelförande laget i den första perioden och resultat i form av fler mål skulle komma. Men först blev det irriterat mellan Gustav Rydahl och Ján Brejčák efter att den senare försökt dela ut en armbåge. Båda spelarna fick matchstraff för fighting och Brejčák en extra tvåa för sitt tilltag.

Det utnyttjade hemmalaget genom att Per Åslund styrde in en passning från Johan Ryno till 2-0 efter 12.28. Kort därpå hade ”Åsa” ytterligare ett hett läge, men pucken smet utanför efter att han serverats av Oscar Bäck.

Fint spel i powerplay föranledde 3-0. Johan Ryno var sist på pucken efter flera fina småpassningar där till sist Lindqvist hittade Ryno helt fri att trycka in pucken förbi Tyler Beskorowany i Banská Bystricas mål. Gästerna fick chansen i powerplay mot slutet av perioden, där Markus Svensson testades något med ett hårt skott från backposition, men det var egentligen allt slovakerna lyckades vaska fram.

Andra perioden:

Det blev en spelmässigt något jämnare inledning på andra, men där ändå FBK fortsatte att ha mer tryck i det offensiva spelet.

Slovakerna skulle dock få en rejäl möjlighet att ta sig in i matchen målmässigt när först Johan Ryno och kort därpå även Sebastian Erixon åkte ut på 2 minuter vardera.

Och målet skulle också komma ganska omgående när Mitchell Blake Wahl fick pucken mitt i slottet och sköt ett hårt handledsskott förbi Svensson, 7.43 in i mittperioden.

FBK skulle dock svara snabbt i powerplay bara minuter senare. Jonathon Blum med ett riktigt kanonskott högt i nät. Återigen en öppnande passning från Marcus Nilsson som dittills var inblandad i matchens samtliga mål.

Efter knappt 12 minuters spel fick FBK chansen i numerärt överläge igen. Bra spel, med bland annat hårt skott från Vojtěch Mozik och styrning från Linus Johansson och kort därpå Per Åslund med ytterligare ett läge. Slovakerna hade några lägen även de, men Markus Svensson lyckades avstyra trots några studsande puckar runt mål.

Mot slutet av perioden rann hete ”Lilliz” Nilsson igenom men den här gången lyckades Beskorowany avstyra ytterligare mål.

Tredje perioden:

Markus Svensson sattes på prov direkt i tredje, men var snabb i sidled när Marek Slovák sköt direkt.

Drygt fem minuter in i perioden kombinerade Marcus Nilsson snyggt med Per Åslund som direktsköt men slovakernas målvakt räddade. Åtta minuter in i perioden bröt sig sedan Martin Johansson loss med bra fart från högerkanten. Hårt uppvaktad var han nära att lyckas lirka in pucken med en ”Foppa- dragning”. Per Åslund var igenom kort därpå, men återigen räddning från Beskorowany.

Därefter var det Markus Svenssons tur att briljera i målet, då han bjöd på flera vassa räddningar under några minuter där slovakerna låg på. Den sista räddningen i sekvensen, en kvick stöthandsräddning startade en spelvändning åt andra hållet. Johan Ryno serverade Martin Johansson, som i 2 mot 1-läge elegant tryckte in 5-1 efter 11.18.

Lucas Ekeståhl Jonsson satte punkt för kvällens målskytte när han fri från vänsterkanten snyggt satte 6-1 rakt upp i krysset. En riktigt bra start på CHL-resan för Färjestad som nu laddar om för att ta emot schweiziska Ambrì Piotta i Löfbergs Arena på lördag.

Färjestad BK