Nygård avgjorde med sitt 19:e mål
Publicerad: 2019-02-23
Eftersnack
Joakim Nygård fortsätter att leverera och hemma mot Timrå blev han matchvinnare med matchens enda mål, hans 19:e mål denna säsongen.
– Kul, nu har jag slagit mitt personliga rekord, säger han.

Matchen mot Timrå blev en hård nöt att knäcka för Färjestad.
– Timrå gör det bra tycker jag, de gör det svårt för oss och håller oss på bra på utsidan, tycker Joakim Nygård.
– Vi gör en sisådär match, vi kan komma in mer och göra det svårare för dem, vi gör det lite lätt för dem.
Timrå kom med 17 utespelare, man har normalt 20 med sig, och jobbade stenhårt i sextio minuter.
– Svårt att spela såna här matcher, de krigar för varje millimeter och vi kunde ha gjort det lite svårare för dem. Vi åkte runt och "var lite sköna" på utsidan, säger Nygård självkritiskt.
– Vi försökte spela oss till målchanser istället för att gå för det direkt.
Fartfantomen Nygård låg bakom mycket i offensiven, som vanligt, och skapade mest i dagens match.
– Jag hade några lägen och kände mig pigg, hade en del lägen försökte göra det jag är bra på, åka skridskor och föra upp pucken, säger han.
I sjunde minuten av andra perioden åkte han sig till ett friläge men fick inte in pucken.
– Vet inte om jag gjort nåt mål på friläge den här säsongen, jag har haft ett par, suckar han men ler lite i nästa ögonblick.
– Jag spar det till slutspelet istället!

FBK´s nye målkung avgjorde i förlängningen då han tryckte in en retur efter Michael Lindqvists skott (se bilden ovan). Hans 19:e mål under säsongen.
– Kul men försöker inte att tänka på det så mycket, jag vill vara med och hjälpa laget så vi vinner, säger han ödmjukt.
– Men klart det är skönt att göra mål och nu har jag slagit mitt personliga rekord.
Tidigare säsongsbästa var 17 mål i serien och ytterligare 1 mål i slutspelet från förra säsongen.

På tisdag är det Skellefteå på bortaplan som gäller och då lär matchbilden bli helt annorlunda jämfört med idag.
– Ja, de har många bra, skickliga spelare.
Lindström, Möller och de andra bjuder upp till fartfylld hockey?
– Så är det, är alltid bra matcher mot Skellefteå, mycket fart och fram och tillbaka, säger 26-åringen som brukar trivas mot västerbottningarna.
– Vi ska fokusera på vårt eget spel, på måndag tittar vi på vad vi kan göra bättre på tisdag och förhoppningsvis gör vi mer än ett mål däruppe, avslutar han.