Ginning gladaste målskytten och matchvinnare
Publicerad: 2020-11-21
Eftersnack
Backen Adam Ginning var utan tvekan kvällens gladaste målskytt när han tryckte in 3-1 i tredje perioden mellan Färjestad och HV71.
– Jätteroligt, inte så ofta man gör mål, ler Ginning som visade upp en otrolig glädje efter sitt första mål i FBK-tröjan.

Färjestad ledde med 2-1 mot HV71 i den tredje perioden när FBK fick en spelvändning. Carl Jakobsson sprintade upp längs högersidan och tittade inåt i banan. Där hade backen Adam Ginning sprintat ifrån Alexander Bergström, som gjorde ledningsmålet för HV, och direktsköt in 3-1 med nio minuter kvar av matchen.
– Skitkul, jag såg luckan och skejtade på allt jag hade, Carl hittade in med pucken till mig och den gick in, ler Ginning efter sitt första mål i FBK-tröjan.
– Jätteroligt, inte så ofta man gör mål.
Han klappades om rejält av medspelarna efter sin första fullträff i FBK-tröjan.
Du såg ut som Sveriges gladaste målskytt där?
– Jag tror väl på att man ska hålla det positivt, vara så glad det bara går. Och det är ganska lätt att vara det här, skrattar han.

Annars har inte säsongen blivit som det var tänkt sen han kom från Linköping. Delvis utanför laget, ofta sjunde back och inte så mycket istid som önskat.
– Nej, självklart så har det varit lite knackigt med speltid, erkänner han.
– Däremot så går det åt rätt håll, har jobbat mycket extra med Popovic och tycker att jag utvecklas hela tiden, jag hittar mer och mer självförtroende.
Kvällens mål ger väl ännu mer självförtroende?
– Mål är alltid positivt, mer en bonus, men det är alltid skönt att bidra på alla sätt, säger 20-åringen.

– Tycker jag har bra koll på hur vi ska spela i försvarsspelet nu, inte så stor skillnad mot i Linköping, tycker Ginning.
Du har fått spela med många olika backpartners?
– Klart att det är en utmaning men jag kan bara göra det bästa jag kan i varje byte för att kunna få fler byten. Jag tycker det har känts bra även om det blivit få byten hittills.
Mot HV fick han dock ett stort förtroende, han hade 14 minuters istid, att jämföra med hans snitttid på sex minuter för säsongen.

Vad säger du om det bortdömda målet i slutsekunden?
– Han (FBK-målvakten Henrik Haukeland) har ju pucken och HV-spelaren slår på honom och pucken kommer ut bakom till slut, i mina ögon rätt av domaren och situationsrummet.

Laget och inte minst tränarna var extra glada för Ginnings skull ikväll, inte minst efter målet. Så här säger Johan Pennerborn:
– Jag skrek att "Bäck kommer på bortre, Bäck kommer på borte" men jag såg bara 7:an på tröjan, jag trodde att det var Oskar Bäck (som spelar med tröja nr.27) men det var Ginning (som har nr. 37) som kom, skrattar "Pennan".
– Ärligt, jättekul för Adam, det blev ju matchavgörande målet också. Han gör ett oerhört jobb den killen, han är jäkla positiv kille. Han är väl värd det, en genuin lagspelare, mycket kul!