Poängmaskinen Lindström fortsätter satsningen
Publicerad: 2021-06-10
Dam
Truppen som ska ta Färjestad BK vidare upp till SDHL växer. Nu är det klart att bland annat poängmaskinen Josefin Lindström fortsätter.

– Kände att det var alldeles för tidigt att lägga av med tanke på hur fjolåret blev, säger hon.

Det blir hennes femte säsong i Färjestad BK sedan hon kom från Björklöven inför säsongen 2017-2018. Alltsedan hon kom till Karlstad har hon varit en stadig leverantör av både mål och passningar och tanken är att det ska fortsätta kommande säsong. Men beslutet att fortsätta har tagits med viss eftertanke.
– Det har tagit lite tid. Det har funnits personliga skäl med i bilden, men nu känns det skönt att ha bestämt att det blir en femte säsong i den grönvita tröjan, säger hon.

Att säsongen som gick blev huggen i småbitar till följd av pandemin har gjort att det finns en stor revanschlusta hos ”Jossan” och de övriga i laget.
– Det är ett underbart gäng att kämpa tillsammans med, och när det blev som det blev förra säsongen så fanns revanschlustan där ganska tidigt. Sen trivs jag ju som fisken i vattnet i Karlstad, med mitt jobb och det faktum att jag blivit sambo. Han är ju härifrån så allt är topp och har gjort beslutet att fortsätta till det rätta beslutet när allt kommer omkring, menar hon.
{!A}

Som för de andra tjejerna så är det ett nytt upplägg den här säsongen, och mycket av förändringen stavas Silje Holös. Den nya tränaren har kommit in och gett laget ny energi och hon testar truppen, minst sagt.
– Jo tack. Försäsongen har ju egentligen varit igång sedan vi klev av definitivt i februari, vilket gör att vi alla är inne i vår längsta försäsong någonsin. Silje driver på oss bra och fysträningarna har nog aldrig varit så bra som de vi gör nu. Det är ett bra upplägg, säger Lindström.

Drömmen om att ta det där steget till SHL finns där som en stark motivator, men steget är långt och Lindström och kompani vet att det krävs väldigt mycket för att ta det.
– Det är ett jättestort steg. Det har vi ju om inte annat blivit varse i alla de kval vi spelat och tyvärr förlorat. Men för att komma närmare och till slut komma dit vi vill måste träningarna också hålla den nivån. Vi kommer hur det än går komma bättre förberedda till den nya säsongen än vad vi någonsin gjort, säger Lindström.

Att Josefin Lindström fortsätter är en god nyhet för tränare Holös.
– Det är jätteviktigt för laget att vi kan behålla spelare som ”Jossan”. Spelare som presterar över tid, vilket hon har gjort. Hon är en av spelarna som är stommen i vårt lag, och det jag kan se hos henne nu jämfört med när jag själv spelade med henne är att hon vågar utmana sig själv mer. Hon har gjort en fin personlig resa och kanske är det en trigger till hennes inställning.
{!B}

Även backen Annie Parsons, som kom från Leksands IF inför förra säsongen, har valt att förlänga med Färjestad BK.
– Har inte sett henne så mycket eftersom säsongen blev som den blev. Men jag vill gärna ge henne en chans att visa upp sig och ta en plats i laget. Det är tuff konkurrens på backplatserna. Hon beskriver sig som en stabil defensiv back och det är egenskaper som alla lag behöver.