Färjestad till kvartsfinal efter suddenvinst
Publicerad: 2021-04-07
Matchreferat
Färjestad BK - Malmö Redhawks 5-4 (2-2, 1-0, 1-2, 1-0). Malmö hade ledningen två gånger om men i den andra perioden hade FBK vänt till 3-2-ledning. I den tredje vände Malmö tillbaka till 3-4 innan Per Åslund kvitterade med bara 21.9 sekunder kvar. I fjärde perioden gällde "första målet vinner" och Oskar Bäck blev hemmahjälte efter 5:42!

Första perioden

Oj, vilken fart gästande Malmö satte från start. Man sköljde över hemmalaget i anfall efter anfall och fick ett tidigt powerplay. Där var Matt Puempel nästan igenom men Hanrik Haukeland i FBK-kassen räddade.
0-1 kom i sjätte minuten då backen Matias Lassen sköt från blålinjen och pucken smet in bakom en skymd Haukeland, han hade fyra spelare som skymde.
FBK hade sitt första skott på mål efter 8:04 och det betydde att skotten då var 1-11! I samma matchminut fick Jacob Peterson fritt för skott i mitten med pucken tog i ribban.
Efter 9:05 kom 1-1-målet då Per Åslund styrde in Jacob Nilssons skott, ett typiskt "Åsa-mål"!
Malmö svarade direkt då Pathrik Westerholm kunde direktskjuta 1-2 från halvdistans bara 27 sekunder efter 1-1-målet.
I tolfte minuten kom Daniel Viksten fri på högerkanten men fick ett slag och straff utdömdes. Michael Lindqvist la straffen men Oscar Alsenfelt räddade med benskyddet.
Två minuter senare kom Viksten fri igen på högerkanten efter Victor Ejdsells knivskarpa passning. Nu gjorde Viksten inget misstag utan satte pucken högt på bortre stolpen, 2-2!
FBK kunde vara mycket nöjda med oavgjort i paus efter 8-15 i skott.

Andra perioden

Malmö rivstartade även i andra perioden men slarv av målskytten Lassen på blålinjen gav friläge för Michael Lindqvist. En trött "Linkan" höll undan ner mot mål, sköt tidigt och pucken satt hårt i nättaket. 3-2 efter 3:47!
Målet gav energi åt hemmalaget som nu tog över både spel och antal vassa målchanser. Nu var det FBK som använde Malmös taktik att skicka in spelare på mål och skjuta mycket. Nu var det Oscar Alsenfelt som räddade sitt lag med ett antal kvalificerade räddningar.
Malmö hade också en del lägen i sina spelvändningar men har inte samma spets i sina forwards som FBK har. Dessutom var målvakten Haukeland väldigt tät när puckarna kom.

Tredje perioden

Malmö var tvungna att göra mål för att säsongen inte skulle vara över. Hemmalaget höll emot ganska enkelt första minuterna och hade egna lägen att utöka ledningen.
Efter fem minuter hade Carl Persson en puck i stolpen för gästerna. Persson skulle få revansch i nästa anfall då han bakom mål klev fram och trädde in pucken vid Haukelands vänstra stolpe då FBK-målvakten hade fokus åt fel håll. 3-3 efter 5:29.
Malmö fortsatte att kasta in pucken mot mål och efter en väldigt rörig situation framför FBK-kassen kom pucken ut till Lassen som enkelt kunde lyfta in 3-4 då FBK-målvakten var ur position.
Nu var det ombytta roller, FBK som jagade kvittering med drygt nio minuter kvar.
Malmö var svårforcerade och FBK plockade målvakten med 2:35 kvar. Kort efter träffade backen Albert Johanssons puck vänsterstolpen, oj vad nära!
FBK fortsatte att pressa på rejält och med 21.9 sekunder kvar kunde Per Åslund slå in en retur till 4-4!

Fjärde perioden

Färjestad dominerade och skapade fina lägen för ett avgörande. Olle Lycksell hade en puck i kryssribban innan Oskar Bäck kunde skicka in en retur och avgöra både matchen och åttondelsfinalen!
FBK vidare till kvartsfinal på lördag efter 2-0 i matcher.