Förlust efter förlängning i Leksand
Publicerad: 2020-10-24
Matchreferat
Leksands IF - Färjestad BK 3-2 (0-0, 1-1, 1-1, 1-0). Det bjöds på mycket underhållande hockey där båda lagen spelade offensivt och skapade massor med målchanser. Leksand hade 1-0 och 2-1, FBK kvitterade genom Daniel Viksten och Michael Lindqvist, båda i powerplay. Oskar Lang avgjorde för hemmalaget i förlängningen.

Första perioden

Comebackande Gustav Rydahl fick ett jätteläge redan i matchens första byte men Leksandsmålvakten räddade. Kort efter fick Färjestad matchens första numerära överläge men fick inte till det, hemmalagets Jonas Ahnelöv var närmast men träffade utsidan av vänsterstolpen.
Spelet böljade och det var chanser åt båda håll, i sjunde minuten träffade LIF´s Marek Hrivik samma stolpe på utsidan.
Victor Ejdsell bjöds på nästa chans, mitt framför mål men Juvonen i hemmalaget höll tätt.
Lagen bytte chanser med varann och Leksand fick ett powerplay i periodslutet. Det var målvakterna Janne Juvonen och Arvid Holm som såg till att det var mållöst i paus.

Andra perioden

Leksand inledde med powerplay efter en sen utvisning i första och Peter Cehlarik fick in 1-0 via Linus Arnessons klubba. Styrningen på FBK-backens klubba ställde Holm helt.
Hemmalagets kedja med Cehlarik, Hrivik och Camper ställde till stora problem när de var inne på isen men fick inte in pucken.
När FBK fick spela powerplay i åttonde minuten kom kviteringen. Bra FBK-tryck och när Carl Jakobsson spelar en backhand vid målet får Daniel Viksten öppet mål till 1-1. Hans sjunde mål för säsongen!

Det var händelserikt värre nu, Jacob Nilsson missade öppet mål efter Victor Ejdsells framspelning efter tolv minuter. Några minuter senare tryckte Marek Hrivik in 2-1 efter en tilltrasslad situation framför FBK-målvakten. Efter videokoll dömdes dock målet bort då LIF´s Matt Cato hakat Holms plockarm med klubban vid målet och blev hindrad i sin sidledsrörelse.
I nästa byte åkte sig Michael Lindqvist fri men han fälldes och fick straff. "Linkan" tog hand om straffen själv men pucken ställde sig på högkant och backhandsavslutet blev misslyckat.

Tredje perioden

Leksand tog hand om spelet och Holm i FBK-målet ställdes på hårda prov. Efter ett par riktigt fina räddningar fick han till slut ge sig då Cehlarik bombade in 2-1-pucken i högerkrysset.
Hemmalaget fortsatte att trumma på och FBK tvingades ta timeout efter 6:22.

I tionde minuten fick FBK ett nytt powerplay och då tog Lindqvist lite revansch på sig själv. Hans stenhårda slagskott smet in i målet efter att Joakim Nygård skymt perfekt.
Sista halvan av perioden var jämn och böljande, båda lagen gick för en seger. Holm gjorde några grymma räddningar i slutet och såg till att matchen gick till förlängning.

Förlängning

Det hann inte gå många sekunder innan hemmalagets Oskar Lang lurade sig fri, lyfte upp pucken i nättaket och avgjorde för Leksand. 3-2!
Sett till hela matchen var det inte orättvist med bonuspoängen till hemmalaget. Man vann t ex skotten i tredje perioden med 18-8.