Ytterligare två kontraktsförlängningar för Färjestad BK
Publicerad: 2022-06-28
Lagbygget
Lagbygget fortsätter för damlaget som nu kan presentera två kontraktsförlängningar med Elin Benn och Kaja Ekle.

Elin Benn

Elin kom till Färjestad 2019 från Björklöven. Stockholmstjejen har producerat mycket poäng under sin hockeykarriär men tyvärr blev fjolårssäsongen kort pga. en knäskada. Nu har hon en kortare rehabperiod kvar innan hon får testa på is igen, vilket vi ser fram emot väldigt mycket. Elin har näsa för att göra mål med ett otroligt fint skott och fin klubbteknik. På senare tid har hon även utvecklat spelet utan puck, vilket gör att hon kan påverka spelet på ett annat sätt. Hon har en stor och härlig personlighet som lyser igenom på isen, i omklädningsrummet eller när hon assisterar Mattias Westman i Studio FBK, på herrlagets matcher.

– Jag ser en väldigt ljus framtid i Färjestad. Detta blir min fjärde säsong och nu känns det mer seriösare än nånsin. Alla vet vad som gäller och är här för att kämpa om en SDHL-plats. Jag ser mest fram emot att dra på mig matchtröjan och spela igen. Hade otur ensäsong med en knäskål som hoppade ur led följt av månaders rehab. Det har varit tufft rent mentalt att hålla sig till rehabplanen, men jag har fått mycket stöd från mentalcoach & spelarna i laget så jag är mer taggad än nånsin att visa vad jag kan prestera på isen, säger Elin Benn.

Kaja Ekle

Målvaktstalangen kom till Färjestad inför säsongen 21/22 efter 3 år på hockeygymnasiet i Modo. Norskan tog plats i truppen för norska landslaget på camper och agerade tredje målvakt under VM, division 1, i Frankrike. Kaja har utvecklat sitt målvaktsspel under den här säsongen. Hon har haft varierande form på träning, men när det handlar om match kommer tävlingsmänniskan fram och det har varit svårt att få in puckarna för motståndarna. Det är kul att se utvecklingen hos Kaja som nu kämpar hårt under sommarfysen och viljan att utvecklas finns där hela tiden. Hon kommer bara att bli bättre och bättre om hon fortsätter vara disciplinerad, ödmjuk och tävlar.

– Jag ser fram emot en andra säsong i Färjestad. Jag trivs gott i laget och ser fram emot att kunna hjälpa laget att nå ett uppryck. Slutspelet kommer nog som alltid vara det man ser mest fram emot med säsongen, men jag ser fram emot uppkörningen till säsongen och få köra ihop laget igen och komma tillbaka på isen, det är där man hör hemma, säger Kaja Ekle.

Erik Rubenson