"Linkan" firade nya kontraktet med två mål
Publicerad: 2019-02-02
Eftersnack
Michael Lindqvist gjorde som Joakim Nygård i torsdags, skrev på ett nytt kontrakt med FBK på isen strax innan nedsläpp mot Mora. "Linkan" följde upp signaturen med att sätta både 2-1 och matchavgörande 3-2.
– Finns inget bättre än att få ett sånt läge och förhoppningsvis kunna avgöra matchen på straff, älskar det läget, säger han.

FBK har gjort kontraktsskrivningar på isen till en trevlig happening inför hemmepubliken. Joakim Nygård i torsdags och idag hemma mot Mora var det Michael Lindqvists tur. "Linkan" kritade på för två nya år i FBK.
– Klart att det är jättekul att göra det på det sättet inför fansen och känna att de är nöjda, då känns det ännu bättre själv, säger han.
– Känns jättebra att ha det klart, det har växt fram här på slutet att det är här jag vill vara. Här mår jag bra, jag trivs fantastiskt bra med både laget och staden.

Jag vet inte om det var det nya kontraktet som inspirerade men "Linkan" började betala tillbaka till laget direkt med två helt avgörande mål i matchen. Först 2-1 i powerplay efter matchstraffet för Moras Niki Petti.
– Vi hade bra spel i PP, Linus får en bra chans och jag försökte bara dyka in där på returen och lyckades peta in den i röran.
"Linkan" var som vanligt placerad vid vänsterstolpen och högg direkt när pucken kom.
– Första för i år vid den stolpen. Förra året hade jag en hel del som trillade ut till mig där.
– Vi har haft lite problem i powerplay ett tag, det är såna mål man gör för att få det att lossna.

Med dryga tre minuter kvar fick FBK ett straffslag när snabbe Joakim Nygård sprintade sig fri men hakades.
– Nygård fixade den, var ödmjuk och släppte straffen till mig. Jag är nöjd med den straffen och den satt bra, ler han.
Han åkte fram mot mål, fintade och lyfte upp den med en backhand, det såg stensäkert ut. Du pratade lite med Adam Werner (FBK-målvakten) innan du åkte ut till straffen, fick du goda råd?
– Målvakterna har oftast koll på hur de spelar, jag försöker scouta målvakterna innan matchen och visste vad jag ville göra. Men jag ville dubbelkolla med Werner och han hade samma tanke som jag.
Pressat läge att lägga en straff med tre minuter kvar?
– Finns inget bättre än att få ett sånt läge och förhoppningsvis kunna avgöra matchen på straff, älskar det läget, säger 24-åringen.

3-2 hemma mot bottenlaget Mora kanske inte imponerar men det finns inga lätta motståndare i SHL. Mora hade vunnit tre av sina fyra senaste bortamatcher innan dagens match.
– Jag tyckte att Mora spelade riktigt bra och skapade stora problem för oss under matchen. De är ett riktigt bra lag trots att de ligger där nere, serien är jämn.

Perfekt med två mål inför landslagsuppehållet nu när du ska spela med Tre Kronor?
– Jag fick vara med i Moskva före jul och det kändes bra. Det ska bli jättekul att åka till Stockholm och spela.