Popovic: – Lite sur eftersmak!
Publicerad: 2020-02-11
Eftersnack
Färjestad gjorde en bra bortamatch mot Djurgården men trots ledning 2-0, 3-1 och 4-3 fick man bara med sig en poäng efter strafförlusten (4-5).
– Vi kunde nog fått med oss mer än en poäng ikväll, tycker Peter Popovic.

Det började bra när Färjestad mötte Djurgården på Hovet, ledning 2-0 efter första perioden efter mål av Martin Johansson och Jonathon Blum.
– Ja, första perioden var bra, vi jobbade hårt och visade arbetsmoral från start, säger FBK-tränaren Peter Popovic.
– Sen gasade de på i andra, fick lite studsar med sig och mål vid rätt tillfällen.
Jo, 1-2 kom redan efter 17 sekunder i andra och när FBK gjorde 3-1 i powerplay genom Daniel Viksten kom 2-3-reduceringen minuten senare i periodslutet.
– Sen kom deras 3-3 direkt i tredje, lite surt, säger "Poppe".

Blum skickade in 4-3, hans andra mål i matchen, men Djurgården kvitterade och tog matchen till förlängning och straffar. Där var FBK ett stolpskott från bonuspoängen men Manuel Ågren avgjorde i sjunde straffrundan för DIF.

– Vi ledde ju hela matchen och kunde fått med oss mer än en poäng ikväll, säger "Poppe".
– Det ger lite sur eftersmak!

FBK fick ett mål tveksamt bortdömt efter en tilltrasslad situation där hemmalagets Michael Haga kanade in i målet med puck och egen målvakt när FBK ledde med 2-1 i andra perioden. Vad säger du om den situationen?
– En svår situation, domarna tittade på repriser väldigt länge så det måste ha varit svårt för dem med, säger "Poppe" lite diplomatiskt.

Landslagsspelarna Marcus Nilsson, Linus Johansson och Gustav Rydahl såg ett litet snäpp piggare ut än övriga laget ikväll.
– De spelade matcher förra veckan och var nog lite mer inne i det än övriga som tränat hemma förra veckan, tror FBK-tränaren.
Nu är hela laget "inne i det", vad tar du med dig från den här matchen?
– Det hårda jobbet och arbetsmoralen från start, det vill jag se mer av framöver, avslutar "Poppe".

Webredakt Hans-Göran Bäckström