FBK vände och vann i Jönköping
Publicerad: 2019-10-12
Matchreferat
HV71 - Färjestad BK 3-4 (1-0, 2-1, 0-3). FBK stod för en mäktig vändning när man vann borta mot HV71. Hemmalaget hade 3-1 inför sista perioden men då släppte FBK loss i offensiven och vände till 3-4-seger. Tremålsskytten Gustav Rydahl stor matchhjälte.

Första perioden

Hemmalaget satte upp ett enormt högt tempo från start och 1-0 kom i fjärde minuten. Linus Fröberg spelade över till höger där Simon Önerud sköt direkt och Markus Svensson hann inte riktigt över utan pucken styrdes in via FBK-målvakten.
Sen tog Färjestad över taktpinnen och man hade många anfall med bra spel och avslut mitt framför mål och Jonas Gunnarsson i hemmakassen fick slita ordentligt för att hålla tätt.
FBK hade två powerplay i perioden med ganska bra spel men man fick inte in pucken.
Det var 1-0 i paus efter hela 4-18 i skott och FBK hade definitivt skapat lägen för nåt eller ett par mål.

Andra perioden

FBK fortsatte spelet från första perioden och kvitteringen kom snabbt. Sebastian Erixon sköt och Gustav Rydahl styrde upp pucken i det högra krysset efter 1:06.
HV svarade ett par minuter senare då Linus Sandin styrde in pucken längs isen.
Rydahl var ytterst nära ny kvittering på en retur i femte minuten. Hemmalaget fick ett powerplay som FBK klarade av men HV behöll trycket och Sandin tryckte upp pucken i det bortre krysset till 3-1 efter 9:27.
FBK var det spelförande laget men HV spelade smart och kompakt samtidigt som de kontrade giftigt. Lagen hade varsitt powerplay men utan resultat.

Tredje perioden

FBK gick på kvitteringsjakt men det höll på att bli ett baklängesmål då Jussi Ikonen fick fritt fram men Svensson räddade starkt.
Efter fyra minuter fick Michael Lindqvist pucken på högerkanten mot ensam HV-back, Lindqvist vek av in mot mitten och skickade upp trissan i första krysset. 3-2 efter 4:04!
Några minuter senare bröt Gustav Rydahl en passning vid egen blålinje och fick friläge. Framme vid mål sköt Rydahl in pucken mellan benskydd och klubbhandske på HV-målvakten och det var 3-3 efter 6:41!
Bortalaget gick nu för ett segermål och man styrde spelmässigt medan HV fick ägna sig åt kontringsspel.
FBK fick chansen med tre minuter kvar då man fick ett powerplay men fick inte till några chanser mot ett kompakt HV-försvar. I slutminuten fick Carl Jakobsson pucken på högerkanten, tittade in i mitten och passade in till Gustav Rydahl som kom helt fri. Rydahl tryckte bestämt in pucken och FBK hade vänt 3-1 till 3-4 i tredje perioden!
HV plockade ut målvakten de 43 sekunder som var kvar av matchen men man skapade inga kvitteringschanser.

FBK vann därmed sin fjärde raka match och gick upp på 4:e plats i tabellen.