- Vi måste lära oss att stänga matcher!
Publicerad: 2021-03-29
Eftersnack
Trots en riktigt bra match mot Skellefteå var besvikelsen mycket stor i Färjestad. Man tappade ju 3-1 till 3-3 under sista 23 sekunderna, nästan något för rekordböckerna.
– Det få inte ske, vi måste stänga matchen, säger Johan Pennerborn bestämt.

FBK-tränaren Johan Pennerbron kunde vara nöjd med väldigt mycket när Färjestad mötte Skellefteå i Löfbergs Arena.
– Bortset från det sista där så, säger Pennerborn.
FBK hade 3-1 i slutminuten då Skellefteå tryckte på i spel sex mot fyra, man reducerade med 23.2 sekunder kvar och lyckades kvittera med 4.2 sekunder kvar.
– Det få inte ske, vi måste stänga matchen, säger han bestämt.

I övrigt visade FBK upp en bitvis blixtrande offensiv, man skapade hetare lägen än Skellefteå som oftast hölls på utsidan.
– Ja, kan hålla med dig, vi hade lite hetare chanser i omställningsspelet.
Målvaktsspelet höll också hög klass?
– Arvid (Holm) gjorde det bra i Stockholm i lördags och Henrik (Haukeland) idag, men man vill kunna ta med sig det hela vägen in i mål, säger Pennerborn och syftar på att man inte höll sin ledning matchen ut.

Henrik Haukeland om sin syn på matchen:

• Vi gör en väldigt, väldigt bra hockeymatch mot ett väldigt bra lag. Vi har kanske inte fått ut allt, som tabellen visar. Vi vet ju vilken potential som finns i laget, vi har vunnit mot alla lag, Rögle, Växjö, HV. Vi ser fram mot slutspelet men måste lära oss att stänga matcher.
    Kul att stå i mål mot Skellefteå?
    – De skjuter mycket så det är ju roligt att stå i mål i en sån match, säger FBK-målvakten.
    Haukeland gjorde en mycket bra match med många kvalificerade räddningar men han är långt ifrån nöjd.
    – Nej, jag gjorde en bra match i 59:40, det känns surt just nu, säger han.
    Men Haukeland kan inte lastas för de två sena målen, de var högkaratiga lägen som förvaltades av Skellefteåstjärnorna Oscar Möller och Joakim Lindström.
    – Jäklig tur att Viksten avgjorde, annars hade vi väl suttit kvar där inne i omklädningsrummet än.

Michael Lindqvist gjorde 2-0 i powerplay i andra perioden Men känslan efter matchen var, precis som hos alla i FBK-lägret, riktigt sur.
    – Ingen skön känsla, vi måste lära oss att kunna stänga igen matcher. I slutspelet kommer det att bli tight, då måste vi kunna stänga matcher för att vinna, konstaterar han besviket.
    Spelet i powerplay har varit mindre bra en längre tid men ikväll gjorde "Linkan" sitt mål i spelet med en man mer. Per Åslund spelade fram och "Linkan" sköt direkt ur väldigt liten vinkel, Gustaf Lindvall i Skellefteåmålet hann inte täppa till vid stolpen.
    – Även om vi hade några dåliga PP före målet så var det ändå viktigt att få dit den. Vi gjorde ett i PP på Hovet senast också så vi har nåt att bygga vidare på. Precis som att det är viktigt att stänga matcher så är det viktigt att vinna matchen i special-teams.

Trots en riktigt stark match av FBK med många bra delar i spelet är besvikelsen mycket stor efter att inte kunnat knyta ihop säscken i slutminuten. Men om vi ser lite nyktert på det så har man tagit 5 av 6 poäng på de två matcherna efter den offrivilliga coronavilan. Formen är i klart stigande inför den viktigaste delen av säsongen, slutspelet är bara någon vecka bort.
Webredakt Hans-Göran Bäckström