FBK vann direkt efter coviduppehållet
Publicerad: 2021-03-27
Matchreferat
Djurgårdens IF - Färjestad BK 3-5 (0-1, 2-1, ). FBK gick upp till en 2-0-ledning i andra perioden genom Daniel Viksten och Jacob Nilsson men DIF kvitterade innan perioden var över. Adam Ginning satte 3-2, Victor Ejdsell 4-2 och Viksten avgjorde till slut med 5-3 i tom kasse.

Första perioden

Efter att inte ha spelat match på 18 dagar pga av covid-19 i laget inledde FBK matchen med att spela enkelt och med korta byten.
Efter sex minuters spel var det precisa passningar från Jacob Peterson och Victor Ejdsell som gav friläge för Daniel Viksten. FBK´s målkung klippte till med ett mäktigt slagskott och pucken satt stenhårt i första krysset, hans 22:a mål för säsongen.
Djurgården hade några halvchanser men orsakade inte några större problem för Arvid Holm i FBK-kassen. FBK tog över spelmässigt under periodens andra halva, Jacob Peterson hade två fina lägen från halvdistans efter egna inbrytningar men Mantas Armalis räddade. FBK fick periodens enda powerplay men fick inte till spelet. Hemmalaget var dock nära en kvittering i slutsekunderna men Holm räddade akrobatiskt.

Andra perioden

Hemmalaget tog hand om spelet från första nedsläpp och hade några fina lägen att kvittera men Holm i bortamålet stod pall så långt.
FBK fick ett numerärt överläge och då satte Jacob Nilsson 2-0. I högertekningscirkel sköt han vid första stolpen och pucken smet in, mycket tack vare Per Åslunds täckning av målvakten.
DIF skulle dock få utdelning på sitt övertag. Först skickade Ryan Stoa in reduceringen och efter 14:14 bombade Robin Norell in 2-2 bakom en chanslös Holm.
Det var även nära ett ledningsmål för DIF men Bobby Nardellas skott gick stolpe-stolpe-ut.

Tredje perioden

Det bjöds på mer böljande spel och DIF var det något bättre laget i inledningen av perioden, man skapade lite vassare målchanser. Men det var FBK som åter tog ledningen efter att Adam Ginning mitt framför mål fått iväg en fladderpuck som trillade in, möjligtvis styrdes pucken på en DIF-back. 2-3 efter 7:54!
DIF försökte trycka på för ny kvittering då FBK fick en spelvändning. Kvicke Viksten spelade över till en fri Ejdsell på vänsterkanten som pricksköt in 2-4 lågt vid bortre stolpen.
DIF fick sitt första powerplay med fem minuter kvar och då kunde Dick Axelsson reducera till 3-4 med ett direktskott som Holm inte hann över på i sidled.
Men hemmalaget kom inte längre utan Viksten kunde avgöra med 3-5-målet i tom kasse i slutminuten.

Det märktes att FBK inte spelat match på två och en halv vecka, det var lite slarv och man kom inte alltid rätt i positionerna. Det såg också lite tröttkört ut i slutet på både andra och tredje perioderna. Offensivt visar man effektivitet där målskyttarna verkligen klev fram. Kedjan med Ejdsell, Viksten och Peterson dominerade både spel och målmässigt.