Peter Nordström tar plats bland legendarerna
Publicerad: 2019-03-14
Hyllning
30 november 2019 - lägg det på minnet. Då hissar vi Peter Nordströms tröja 19 till taket i Löfbergs Arena.

– Väldigt hedrande, säger han själv.

Munkforspôjken Peter Nordström, som både startade och avslutade sin elitresa i Leksand, är en av de mest meriterade spelarna som någonsin har spelat i Färjestad BK.

Han gjorde sin elitseriedebut i Leksand säsongen 1994-95, men efter endast tolv matcher i klubben vände han hem till Munkfors igen. Efter en succésäsong i moderklubben skrev han senare på sitt första kontrakt med Färjestad BK. Förutom en kortare sejour i Boston Bruins organisation blev han Färjestad BK trogen ända till säsongen 2008-09 då han fick kröna sin Färjestadskarriär med ännu ett SM-guld.
– Jag är ju utanför hockeybubblan en ganska blyg person så det här blir ju en prövning, helt klart. Allra helst hade jag ju velat spela och vinna ännu ett SM-guld, säger han och fortsätter:
– Personligen är jag inte den som ser tillbaka på vad jag själv har åstadkommit. Ibland kommer det över mig att jag fortfarande grämer mig för de gulden vi inte vann, säger han och ger direkt en hint om den vinnarskalle som präglat hans karriär.
{!A}

Att han nu hamnar i taket bland de andra legendarerna är svårt för honom att ta in.
– Känner mig otroligt hedrad, samtidigt som jag blir lite nervös redan nu.

Det är ju ändå ett fint tillfälle för alla supportrar som vill ge dig sin uppskattning för vad du gjort för Färjestad.

– Såklart. Men det är just det där som gör mig blyg. Att ta in det från så många som sett mig spela hockey. Jag har ju bara gjort det jag tycker är det roligaste i världen.

Peter Nordström är tillsammans med Jörgen Jönsson den spelare som har vunnit flest SM-guld i Färjestadtröjan. På meritlistan finns, förutom 5 SM-guld (1997, 1998, 2002, 2006, 2009), också 1 VM-guld (1998), 1 VM-silver och 1 VM-brons.
Peter Nordström spelade 687 matcher i Färjestad BK och gjorde 400 poäng (157+243).

19 blir det sjunde numret att bli pensionerat. De övriga som hänger i taket i Löfbergs Arena är:

2 Tommy Samuelsson
5 Håkan Loob
9 Thomas Rundqvist/Ulf Sterner
17 Mathias Johansson
21 Jörgen Jönsson
51 Rickard Wallin

Peter Nordströms tröja hissas 30 november 2019.