Knapp FBK-förlust i München
Publicerad: 2019-10-08
Matchreferat CHL
Red Bull München - Färjestad BK 2-1 (1-0, 0-0, 1-1). München tog ledningen efter en riktigt stark inledningsperiod men FBK spelade upp sig ju längre matchen led. Efter 2-0-målet i tredje perioden kom dock FBK inte närmare än en reducering på slutet av Marcus Nilsson.

Första perioden

Ett tempostarkt, aggressivt och tungt München tog hand om spelet och skapade öppna chanser medan FBK mest fick inrikta sig på att försvara sig och gå på kontringar.
I sjunde minuten kom 1-0 då Mark Voakes tog sig in i anfallszonen. Efter ett misslyckat skttförsök fick han träff på nästa chans och då satt pucken i nättaket bakom en chanslös Markus Svensson.
München fortsatte att trumma på, de spelade väldigt snabbt genom mittzonen och gick stenhårt på mål med skott och returer. FBK hade några bra minuter i mitten av perioden där Jonathon Blum och Michael Lindqvist hade fina lägen. Hemmalaget tryckte på hårt för ytterligare mål men en storspelande Markus Svensson i FBK-målet stod för ett antal kvalificerade räddningar på öppna lägen. Skotten var 17-9.

Andra perioden

München hade första läget men skottet tog i Svenssons högra stolpe. FBK visade upp ett helt annat spel med vassare skridskoåkning, aggressivare spel utan puck och mer kompakta i defensiven. I sitt första numerära överläge trodde vi på kvittering men Victor Ejdsell fick inte träff på pucken när målvakten var ur läge. Marcus Nilsson fick nästa chans mitt framför mål men hemmamålvakten Danny aus den Birken räddade.
München fick två powerplay under andra halvan av perioden men FBK höll dem på utsidan och Svensson tog hand om skotten.
Nye Jarno Kärki fick en dubbelchans i sextonde minuten men aus den Birken räddade skottet och returen gick tätt utanför.
Skotten var 11-14 och FBK var nära kvittering flera gånger om.

Tredje perioden

FBK jagade kvittering och låg på högt på isen även utan puck. Men efter en spelvändning i sjunde minuten kunde Phillip Gogulla bryta in mot mål och få in pucken mellan benen på Svensson i FBK-målet till 2-0. Ett oerhört jobbigt mål för Karlstadslaget.
En FBK-utvisning höll på att ställa till det ytterligare men Svensson höll tätt. Istället fick FBK powerplay och man gjorde väl allt utom mål, egentligen. Massor med lägen och Ville Leskinen hade en puck i högerstolpen.
Med 3:32 kvar plockade man målvakten för spel sex mot fem. FBK etablerade tryck och när Marcus Nilsson stod bakom mål för att spela in till Jarno Kärki tar pucken på en hemmaskridsko och in i mål. 2-1 med 2:21 kvar!
En hemmautvisning gav spel sex mot fyra sista 1:23 men München släppte inte till några fler chanser och matchen slutade 2-1.

FBK hade en svag inledningsperiod men spelade bättre och bättre ju längre matchen led. Markus Svensson stod för en fantastisk insats mellan stolparna och 18-årige Albert Johansson imponerade på backplats.

Eftersom Ambri-Piotta vann sin match mot Banska Bystrica så krävs nu seger hemma mot München nästa tisdag för att FBK ska avancera till CHL-slutspelet.