"Lilliz" Nilsson i centrum igen
Publicerad: 2019-01-12
Eftersnack
Spelgeniet Marcus "Lilliz" Nilsson var en av matchvinnarna vid 3-1-segern mot Malmö. Han gjorde själv 1-0 och la en elegant flippassning till Michael Lindqvist som satte 2-0.
– Otroligt skönt att den gick in, säger han om målet.

Precis som Axel Ottosson gjorde Marcus "Lilliz" Nilsson ett mål och en assist i segermatchen mot Malmö, 3-1. Det var en väligt intensiv match?
– Händelserik match, det hände otroligt mycket och blev väldigt spännande på slutet, tycker "Lilliz". Om vi tar det från början så var det "Lilliz" som satte 1-0 tidigt i första perioden.
– (Axel) Ottosson tar upp pucken bra efter kanten och lägger över till "Linkan" (Michael Lindqvist) som håller i den perfekt och lägger över den till mig, det var bara att blunda och skjuta.
– Jag tänkte spela tillbaka till "Linkan" men det var bra att jag tog skottet, det var otroligt skönt att den gick in.
I mitten av första perioden hade FBK powerplay och där är "Lilliz" given med sitt fantastiska passningsspel. Han la en magisk "flippassning" till Lindqvist som sköt direkt och det var 2-0.
– "Linkan" är fantastisk bra på att hitta vart han ska stå och bli fri, säger han ödmjukt.
Malmö reducerade och sen kom det stora bråket efter tretton minuter spel. Oskar Steen fick med sig Malmökaptenen Fredrik Händemark in i FBK-båset och sen brakade det loss. Unge Malmöforwarden Marcus Sylvegård kastade sig in i FBK-båset för att försvara sin kapten.
– Jag satt i mitten på bänken och såg när Sylvegård kom, det var hår i hela båset där ett tag men han skulle väl inte vara i vårt bås, flinar "Lilliz" om när långhårige Sylvegård gick till attack.
– Men det var många som reagerade och stod upp bra från oss, det var gôtt att se.

FBK gjorde en bra andra period utan att få in pucken.
– Vi hade många lägen, vi borde ha gjort något mer mål. Ändå en bra period från vår sida, tycker han. – Ja, vi borde ha satt något till där, medger han.
– Vi måste få ordning på powerplay, steppar vi upp där kommer vi att bli ännu farligare.
Det blev en tuff avslutning med två raka FBK-utvisningar?
– Jag spelar inte så mycket boxplay men de som spelade gjorde det fantastiskt bra.
Viktigt med en seger efter fyra raka förluster?
– Ja, det är klart och det var en fantastisk inramning med den publiken, är det extra gôtt att vinna en lördagsmatch.

FBK-tränaren Johan Pennerborn var mycket nöjd med "Lilliz" insats ikväll.
– Vi vill ju använda honom som offensiv kraft, hade en jättebra säsong ifjol med över 30 poäng. Har haft det lite trögare men vi har jobbat med honom i fem mot femspelet så att ska kunna addera det också som SHL-forward, inte bara vara bra i powerplay.
– Idag var han tillbaka med rörligheten och kreativiteten och satte ettan över axeln på målvakten. Sen satte han upp "Linkan" bra på tvåan, kul, vi behöver ha forwards som levererar.