Champions Hockey League åter i Löfbergs Arena
Publicerad: 2019-03-06
CHL
I och med segern igår säkrade Färjestad BK en plats i nästa års Champions Hockey League.

– Det har varit en av våra målsättningar hela säsongen och det är jättekul att vi nu kan bocka av en av dessa, säger GM Peter Jakobsson.

Efter ett par säsonger utanför det europeiska cupspelet är nu Färjestad BK åter en av deltagarna i turneringen.
Sverige som hockeynation har 5 platser i CHL, där Frölunda som regerande mästare är garanterad en av platserna. Då återstår fyra platser att fördela på seriens topp-3 samt SM-vinnarna. Är SM-vinnaren bland de tre första i serien går platsen till lag 4. Skulle både Frölunda och SM-vinnarna finnas bland seriens topp-3 går platsen till lag 5 i serien.

Som serien ser ut idag, med fyra omgångar kvar, kan Färjestad som sämst hamna på fjärde plats, och då ett av lagen som kan gå om är just Frölunda så är platsen i CHL säkrad.

– Att spela CHL är ett stående mål för Färjestad BK. Därför känns det mycket bra idag då vi infriat just det målet. Vi har några kvar att uppfylla, men just idag kan vi kryssa i rutan för CHL-spel, säger Jakobsson.

Vad betyder det för Färjestad som klubb att vara med i Champions Hockey League?

– Det betyder en hel del. Först och främst är det ännu en titel att spela om, sedan ger det våra spelare och ledare en stor utvecklingsmöjlighet då man möter lag från andra ligor där man kanske inte har en jättestor förkunskap om hur motståndet agerar. Det är också en fin möjlighet att svetsa samma gruppen inför säsongen då speldagarna för de flesta av grundseriematcherna i CHL spelas innan SHL-säsongen startar.

En del svenska hockeysupportrar har en något mindre tilltro till turneringen. Kommentar på det?

– Det vet vi om. Men kvalificerar man sig för spel i CHL så är det ett kvitto på att man är en hockeyklubb att räkna med. Det är sportsliga grunder som avgör deltagandet nu och det är ju en stor del i den kritik turneringen har fått historiskt. Vi hoppas ju såklart att våra suveräna supportrar sluter upp kring laget även i höstens CHL. Med en bra lottning kan det ju bli matcher i någon trevlig stad man kanske aldrig tidigare besökt, säger Jakobsson.