Axel Ottosson gick från petad till matchhjälte
Publicerad: 2019-01-12
Eftersnack
Senaste veckan har varit annorlunda för FBK-forwarden Axel Ottosson. Petad senast borta mot HV71, ikväll blev han lite matchhjälte mot Malmö med ett mål och en assist.
– Otroligt skönt att få in en puck!

Axel Ottosson kom som poängkung från Björklöven förra våren men har inte riktigt fått det att lossna i Färjestad. Förra matchen, borta mot HV71, var han petad, det är hård konkurrens om platserna i FBK. Mot Malmö var han åter då Johan Ryno pga sjukdom inte kunde spela och han såg väldigt pigg och spelsugen ut från start.
– Jag har tränat på hårt hela veckan och känner mig pigg och i bra slag, säger Axel.
Extra laddad efter petningen förstås?
– Klart man är det, då vill man ut att visa lite extra, säger han.
Det kändes bra med "Linkan" (Michael LIndqvist) och ibland Martin (Johansson) och "Lilliz" (Marcus Nilsson) idag.
FBK-centern var ytterst delaktig i 3-1-segern mot Malmö med ett mål och en assist. Han drev upp pucken i fjärde minuten, spelade vidare till Lindqvist som i sin tur friställde Nilsson som gjorde 1-0.
I tredje perioden, när det stod 2-1 och matchen stod och vägde gjorde Axel själv 3-1, ett mycket viktigt mål när Malmö var på kvitteringsjakt.
– Det kom en djup puck och jag skarvade vidare till "Jeppe" (Olofsson), han fick in pucken på mål och "Jocke" (Nygård) försökte skjuta, berättar Axel.
– Pucken studsar upp och jag får med pucken med handen men jag kände att jag fick träff på pucken med klubban innan mållinjen.
Efterföljande domargranskning tog tid, nervöst?
– Ja, det var lite oklart på några bilder men det syntes tydligt att det skulle vara mål till slut. Otroligt skönt att få in en puck.
– Kul att få lite utdelning också, jag hoppas kunna bygga vidare på det här.
Det var en extremt intensiv match av slutspelskaraktär, det small i varenda närkamp i sextio minuter.
– Det är ju roligt, det är så det ska vara i hockey, det ska smälla och vara fart och fläkt. Jag tycker att vi är det bättre laget hela matchen, vi åker mycket och får dem stillastående ibland i egen zon, säger 22-åringen.
– Speciellt i andra där, där tycker jag att vi mal ner dem ganska mycket.
Malmö fullföljer i alla situationer?
– Det är lite Malmös stil, de kör mycket och smäller på men vi var väl förberedda och hade bra koll på deras spel.

Måste kännas skönt med din kanske bästa match för säsongen?
– Ja, det har varit lite upp och ner med produktionen och på slutet har det väl inte riktigt funkat alls.
Du har mycket hockey i dig med skridskoåkningen, tekniken och spelförståelsen men får inte riktigt ut det på samma sätt som i Björklöven.
– Så kanske det är, jag gjorde ju mycket poäng förra året och hoppas växa in i det mer och mer i SHL, tycker han. – Visste att det skulle bli tuff konkurrens på centersidan och inget spel i powerplay, då blir det inte så mycket speltid men jag försöker jobba och hoppas bli bättre för varje dag.
Tilltänkte stjärnentern Tomi Sallinen försvann från FBK.
– Det är fortfarande stenhård konkurrens men det är bra, man växer varje dag och får jobba stenhårt på träningarna.

Kedjekamraten Michael Lindqvist hade bara positiva saker att säga om Ottosson.
– Axel var fantastisk ikväll, han har bra fart och tar pucken och driver upp, han låg bakom 1-0-målet, han är jätteduktig och öppnar upp för medspelarna.
Även tränaren, Johan Pennerborn, hade mycket positivt att säga om Axel efter kvällens match. Han tog petningen på bästa sätt?
– Proffessionellt, måste jag säga, riktigt bra!
Han har mycket hockey i sig?
– Han har brutalt mycket ishockey i sig och det är det vi vill få ut. Men vi har sagt att vi inte ska ha bråttom, det kommer att vara molniga dagar och soliga dagar men han har gjort det bra så här långt.