FBK föll med 0-1 i Linköping
Publicerad: 2020-01-25
Matchreferat
Linköping HC - Färjestad BK 1-0 (0-0, 1-0, 0-0). Matchen var intensiv, kampfylld och lite smågrinig. Hemmalagets mål i början av andra perioden blev matchens enda. FBK tryckte på rejält i slutperioden, vann skotten med 16-7 i tredje, men lyckades inte få in pucken.

Första perioden

Hemmalaget kom ut starkt och fick ett tidigt powerplay. Arvid Holm i FBK-målet blev rejält uppvärmd men farligaste läget var nog Broc Littles styrning tätt utanför vänsterstolpen.
Det var tufft och intensivt med många närkamper där hemmalaget dominerade första 7-8 minuterna. Sen lyfte FBK, delvis tack vare en LHC-utvisning, upp spelet och fick till några långa anfall med tillhörande målchanser. Oscar Lawner, Pontus Widerström och Johan Ivarsson lyckades dock inte överlista Jacob Johansson i hemmamålet.
Mållöst i paus efter 10-7 i skott.

Andra perioden

FBK inledde med hög, aggressiv checking men åkte istället på ett baklängesmål redan i andra minuten. FBK-försvaret gick bort sig och Adam Helewka lämnades helt ensam framför Arvid Holm. LHC-forwarden lyfte kyligt upp pucken högt på Holms klubbsida och det var 1-0.
Hemmalaget fick energi av målet och man dominerade spelet. FBK tvingades ta timeout i sjunde minuten men det blev ingen omedelbar förbättring, mycket pga att man drog på sig en utvisning. FBK-målvakten klev åter fram med en otrolig sidledsräddning på Henrik Törnqvists direktskott. I momentet efter rammade Jonas Holös ribbans översida med ett slagskott, nära!

Precis som i första perioden tog FBK över spelmässigt under andra halvan med flera långa anfall där hemmaspelarna bokstavligen gick på knäna. Men Johansson i LHC-målet tog puckarna som kom och 1-0 stod sig perioden ut.

Tredje perioden

Arvid Holm inledde med en jätteräddning på Olle Lycksells skott efter dryga minuten men sen var det FBK som gick på offensiven. Man satte högt tryck och kom till ett antal målchenser men LHC-målvakten höll tätt. LHC tog timeout efter 4:15 för att få ordning på spelet.
FBK fortsatte att trycka på för en kvittering men kom inte till de riktigt heta lägena, LHC försvarade sig väl.

Hemmalaget fick också fina kontringslägen, med sex minuter kvar kom man två mot en men Holm räddade starkt igen.
Färjestad tryckte på rejält på slutet, inte minst när man plockade ut målvakten för spel sex mot fem. Man vann skotten i tredje med 16-7 men lyckades inte överlista storspelande Johansson i LHC-målet.

Färjestad saknade Victor Ejdsell, Marcus "Lilliz" Nilsson och Vojtech Mozik idag och även Michael Lindqvist som ju är borta resten av säsongen. Mycket offensiv kraft borta och det märktes på isen, FBK skapade inte speciellt mycket framåt, inte förrän i tredje när man kastar loss offensivt. Men spetsen saknades i avsluten och FBK blev nollade för andra gången denna säsongen.

Ett stort plus för Arvid Holm som trots förlusten gjorde en kanonmatch mellan stolparna med massor av fina räddningar.