Färjestad lyckades inte knyta ihop säcken
Publicerad: 2021-04-11
Matchreferat
Växjö Lakers - Färjestad BK 5-4 (0-1, 3-2, ). FBK gick upp till en 3-0-ledning i andra perioden men Växjö kvitterade på drygt tre minuter. I den tredje gjorde Jens Westin 4-3 med åtta minuter kvar men Växjö lyckades göra två mål på slutet och vinna med 5-4.

Första perioden

Hemmalaget tog kommandot första minuterna men hade inte så många, vassa målchanser. Henrik Haukeland värmdes upp på ett lagom sätt och hans bensskyddsräddning på Rickard Gynges direktskott var alert.
Färjestad fick matchens första numerära överläge och behövde bara tio sekunder. Olle Lycksell hade pucken på högersidan och hans passning satt den perfekt på Per Åslunds klubba vid bortre stolpen. "Åslund kunde säkert sätta sitt fjärde mål i slutspelet, 0-1 efter 4:34!.
Hemmalagets Pontus Holmberg rundade sin back i sjunde minuten men fick inte avslutet på mål. Det var intensivt, fysiskt och inte alls lika öppet spel som igår. Spelmässigt och chansmässigt var det ganska jänt där skotten i perioden slutade på 6-5.

Andra perioden

FBK fick en drömstart då 0-2 kom redan efter 22 sekunder. Pontus Widerström sköt ett helt misslyckat skott som Viktor Fasth lämnade en öppen retur på och Carl Jakobsson fick öppet mål.
När Växjö drog på sig en utvisning kom även 0-3. Jonathon Blum sköt från sin backplats och pucken seglade in bakom Fast där Åslund och Rydahl skymde perfekt efter 7:01.
Ny hemmautvisning och det luktade 0-4 men matchen skulle vända på ett överraskande sätt då Växjö gjorde tre snabba mål på 3:20 minuter. Rickard Gynge i frläge, Miika Koivisto på en retur och Marcus Sylvegård med ett vinkelskott där Haukeland var skymd. 3-3 efter 13:43. Det osade även Växjöledning innan FBK kom över chocken och fick ordning på sitt spel igen. Gästerna avslutade starkt där Jakob Forsbacka Karlsson hade en puck i stolpen.

Tredje perioden

Båda lagen fick varsin chans i powerplay tidigt i perioden men 3-3 stod sig. De hade sin olika perioder där de hade bra anfall och flera målchanser men duktiga målvakterna Fasth och Haukeland höll tätt.
Efter just en stark FBK-period jobbade Gustav Rydahl till sig pucken vid kortsargen. Michael Lindqvist tog pucken och skickade fram till Jens Westin som klivit upp från sin backplats. Westin klippte till allt han kunde och det var 3-4 efter 12:05!
En FBK-utvisning med drygt fyra minuter kvar blev dock kostsam och i powerplay kunde Robert Rosén kunde stöta in 4-4.
I sjuttonde minuten var Olle Lycksell centimetrar från att sätta ledningspucken men skottet nuddade vid Fasths arm. I spelvändningen kunde Pontus Holmberg istället sätta 5-4 med 3:11 kvar. FBK plockade ut målvakten på slutet men lyckades inte kvittera.

FBK var för andra matchen i rad det spelmässigt bättre laget men kunde trots 3-0 och 4-3 på slutet inte knyta ihop säcken.