Färjestad föll tungt i Örebro
Publicerad: 2019-10-31
Matchreferat
Örebro HK - Färjestad BK 5-2 (1-0, 3-1, 1-1). Örebro gjorde 1-0 redan efter 31 sekunder och det satte tonen för hela matchen. Hemmalaget gick upp till 3-0 i andra och efter det var FBK inte ens nära att ta poäng. Victor Ejdsell och Carl Jakobsson målskyttar för FBK.

Första perioden

Örebro rivstartade och efter Rasmus Rissanens skott i ribban fick Marcus Weinstock returen rakt på klubbladet och det var 1-0 redan efter 31 sekunder.
Det bjöds på väldigt intensiv hockey i högt tempo och det var målchanser åt båda hållen. Hetaste lägena för FBK hade Jesper Olofsson men Dominik Furch i hemmamålet räddade.
Olofsson gav Jonathon Blum fritt läge i tolfte minuten men Örebromålvakten knep ihop benskydden och räddade.

Två raka FBK-utvisningar gav fem mot tre-spel för Örebro men man kom inte närmare än ett ribbskott från Daniel Muzito Bagenda. I spel fem mot fem bjöds Glenn Gustafsson på ett friläge som FBK-målvakten Markus Svensson räddade. I slutminuten bjöd Örebro tillbaka men Michael Lindqvists friläge slutade med ett skott utanför målramen.

Andra perioden

FBK fick ett powerplay tidigt men det blev resultatlöst. Örebro gjorde istället 2-0 då Kristian Näkyvä sköt från backplats och pucken studsade på FBK-backen Sebastian Erixon och det ställde Svensson i FBK-kassen helt.
I åttonde minuten kom också 3-0 då hemmalaget fick en spelvändning och Rasmus Rissanen kunde fri i mitten pricka in pucken.

FBK reducerade dryga minuten senare då Per Åslund grundlurade två hemmaspelare och spelade över till Victor Ejdsell som lyfte in pucken vid den bortre stolpen.
FBK hade en bra period här men efter en spelvändning kom 4-1. Efter ett skott i kortsidan av sargen kom pucken ut på andra sidan där Linus Öberg fick öppet mål bakom en chanslös FBK-målvakt.

Tredje perioden

Färjestad ändrade om i kedjorna i ett försök att jaga ikapp men man hade svårt att skapa vassa chanser mot ett väldigt kompakt hemmalag där spelarna hela tiden låg på rätt sida.
Efter sex minuter låg pucken i FBK-målet igen men målet dömdes bort då Örebrospelare störde FBK-målvakten i målgården.
Hemmalaget gick på och 5-1 kom ändå efter drygt elva minuter då Ludwig Rensfelt styrde in pucken bakom Svensson.
Örebro hade bra kontroll även om Carl Jakobsson tryckte in 5-2 med 5:19 kvar av matchen. Det var närmare hemmamål på slutet än en ny reducering för FBK men matchen slutade 5-2.

Örebro var hetare och betydligt effektivare när chanserna dök upp medan Färjestad uppträdde lite slarvigt vid flera av målen.