Färjestad föll på Hovet
Publicerad: 2019-04-12
Matchreferat SF4
Djurgården Hockey - Färjestad BK 3-1 (2-0, 0-0, 1-1). Djurgården inledde bäst och satte 2-0 i första perioden. FBK åt sig in i matchen i andra men lyckades inte spräcka nollan. Istället kom 3-0 innan Martin Johansson reducerade i tredje perioden.

Första perioden

Efter en jämn inledning fick hemmalaget ett numerärt överläge men utan resultat. Djurgården var lite hetare och aggressivare och gjorde 1-0 efter åtta minuter. Bobbo Petersson skickade in pucken mot mål, den tog på FBK-klubba och landade på bladet för Sebastin Strandberg som enkelt la in pucken.
Mattias Guter var nära att öka på i nästa anfall men FBK-målvakten Markus Svensson räddade.
Färjestad fick nästa powerplay och man hade ett antal bra avslut men Adam Reideborn i DIF-målet räddade allt.
Efter 17 minuter kom 2-0 då Axel Jonsson-Fjällby lurade sig fri på vänsterkanten och sen spelade över till Mattias Guter som fick öppen kasse.
Johan Ivarsson och Jesper Olofsson hade fina skott i periodslutet men Reideborn höll tätt. 2-0 i paus efter 5-8 i skott.

Andra perioden

Djurgården inledde bäst och hade några halvchanser men FBK tog timeout efter 6:17. Snacket hjälpte för nu var det FBK som tog tag i spelet, Michael Lindqvist var nära en reducering men pucken tog i kryssribban i åttonde minuten. I nästa anfall var det Ilari melart och Oskar Steen som höll sig framme men Reideborn räddade dubbelt. Lindqvist och Jesper Olofsson hade flera fina skottlägen men lyckades inte överlista DIF-målvakten. I slutminuten fick Niclas Bergfors ett friläge men sköt utanför. Att FBK gjort en bra period underströks av skotten, 6-11.

Tredje perioden

FBK vaskade om i kedjorna och satte rejäl press på hemmalaget med aggressivt spel. Man hade flera långa anfall men efter sex minuter kunde DIf få ett friläge efter att hemmaback fått en puck i hjälmen och pucken for iväg till ett friläge för Daniel Brodin. Brodin tryckte upp pucken i högerkrysset och det var 3-0.
FBK jagade vidare och fick utdelning efter 8:32 då Martin Johansson vann kampen framför mål och kunde stöta in 3-1-pucken.
Målet gav behövlig energi åt FBK som plockade ut målvakten med fyra(!) minuter kvar. Man fick ordentligt tryck och Mikael Wikstrand dunkade in 3-2 i högerkrysset! Trodde alla men i vanlig ordning det blev videogranskning och efter extremt lång väntan dömdes målet bort för att Linus Johansson stört målvakten.

Matchen slutade 3-1 och därmed har Djurgården 3-1 även i semifinalserien som vänder tillbaka till Karlstad på söndag.