SHL-premiär som planerat
Publicerad: 2020-06-23
shl
Under tisdagen har SHL och de 14 SHL-klubbarna haft ägarmöte och beslutat att fastställa tidigare beslut om planerad säsongsstart till den 19 september.

– Vi befinner oss, som så många andra aktörer och branscher, inför en stor osäkerhet i och med Coronapandemin och mycket kan ändras fram till september men utifrån rådande förutsättningar har vi gemensamt beslutat att fastställa tidigare beslut av säsongsstart till den 19 september, säger Michael Marchal, VD SHL.

Det var i samband med SHL:s årliga bolagsstämma som ägarklubbarna och SHL:s styrelse beslutade att fastställa planeringen av säsongsstart till den 19 september.
– Vi fortsätter följa riktlinjerna från Folkhälsomyndigheterna och samarbetar nära i frågan. Det är stora frågeställningar vi nu ställs inför och alla matcher som skjuts upp, ställs in eller spelas utan publik får stora konsekvenser.
– Utifrån det måste vi ta en rad svåra beslut och vår största önskan och ambition är att spela inför den fantastiska publik som genomsyrar hela SHL. Därför kommer vi att göra allt vi kan för att stilla det hockeysug som råder där ute, om publik i arenan inte är möjligt. Mycket kan som sagt komma att ändras under sommaren och vi kommer att utvärdera status igen i augusti och september, avslutade Marchal.
{!A}

Färjestads VD Stefan Larsson skickar en tacksam tanke till alla som på ett eller annat sätt är engagerade i Färjestad BK.
– Vi vill inget hellre än att spela inför publik. Det är en bit kvar till september och det kan hända saker på vägen. Det positiva är att vi nu har ett fastslaget riktmärke och kan jobba utifrån det. Med det sagt så kommer vi från klubbens sida försöka göra det så bra det bara går för alla som på ett eller annat sätt känner samhörighet med oss. Stödet vi märker av från supportrar, partners, medlemmar och alla andra som är intresserade av oss är fantastiskt. Det känns att vi starkt lever i devisen ”framåt och uppåt - tillsammans” även om läget omkring oss är allt annat än det önskade, säger Larsson.

Gällande sålda serie, -och säsongskort finns det redan idag en rutin för eventuella publikfria matcher.
– Inga vore gladare än vi om våra supportrar fortsätter att sajna upp sig inför kommande säsong. Vi är fullt medvetna om ovissheten i att göra så, men vi har rutiner för hur eventuell återbetalning vid ett sådant scenario kommer att gå till. Man löper således ingen ekonomisk risk att köpa ett seriekort. Pengarna kommer betalas tillbaka för de matcher som man på grund av restriktioner kring covid-19 inte kommer att kunna se. Vi har under våren även sett ett stort intresse för att vara medlem i Färjestad BK. Det är glädjande på väldigt många sätt, och vi ser gärna att vi blir ännu fler, avslutar Larsson.
{!B}