Det här är HC Ambri-Piotta
Publicerad: 2019-08-30
Motståndarna
Vid en första anblick på kartan så finns det inte så mycket att hitta när man söker på Ambri och Piotta. Ännu mer underligt blir det när man vet att de har ett hockeylag som fyller sin hall på 6 500 när det vankas match. I år gör de debut i Champions Hockey League.

Namnet Ambri kommer från italienska ”ombra” som betyder skugga. Anledningen är enkel. Byn är mörklagd stora delar av året då solen dippar bakom bergen väldigt tidigt på dagen.

Byarna Ambri och Piotta samlar tillsammans mäktiga 660 invånare. Närmaste större ort är Biasca (c:a 6 000 invånare) som ligger 3 mil söder om Ambri. Trots de så har HC Ambri-Piotta ett snitt hemma i Pista La Valascia på 5 500. Det beror klubbens stora supporterskara som är utspridd i hela Schweiz, och även på södra sidan gränsen i Italien. Klubben har 20-talet supporterklubbar runt om i Schweiz och några i Italien.

Klubben bildades redan 1937 och har spelat på La Valascia sedan dess. Arenan var en uterink ända fram till 1979 då taket byggdes. HCAP har spelat i NLA (högsta divisionen) sedan 1985 men aldrig lyckats vinna något mästerskap. I år är första gången klubben deltar o CHL och de kvalificerade sig dit genom att nypa den sista europaplatsen i och med sin femteplacering i ligan.

– Vi vill göra vårt bästa. Vi vet att vi möter starka motståndare som har mer erfarenhet än vad vi har, men vi ska göra vårt bästa för att försvåra för våra motståndare. Vi vill också representera Schweizisk ishockey och vår region, Leventina, så respektfullt som vi bara kan, säger huvudtränare Luca Cereda.

Han ser det också som en stor utmaning att få möta Färjestad.
– Det är en av de bästa klubbarna i Europa med en stark framgångstradition. De har fostrat många fina spelare genom åren och det är ärofyllt att få chansen att mäta oss med dem.

Ambri-Piotta kommer att ha ett gott stöd från läktarplats under sina första bortamatcher i CHL.
– Ungefär 800 var på plats i München igår och omkring 250-300 kommer att fortsätta resan norrut, mot Karlstad. Vi får helt enkelt se hur många som ”överlever” München, skrattar marknadschefen Adrian Gassmann när vi når honom på telefon.

Gassmann kan inte nog understryka hur viktigt spel i Champions Hockey League är för sitt Ambri-Piotta.
– Vi är en liten klubb med ett stort hjärta. Våra fans bevisar det och för oss är det en jättemöjlighet att visa upp oss på den stora hockeykartan. Vi firar 20-årsjubileum i år sedan vår senaste stora titel som var Continental Cup och jubileet gör att våra fans har gjort det här till en historisk resa. Att försöka göra det igen helt enkelt. Vi vet att det kommer att bli svårt, men vi ska gör allt för att göra oss själva och vår region stolta. Vi vill visa att vi existerar, avslutar han.

{!B}
Här är Ambri-Piottas film:

{!C}

Vi välkomnar Ambri-Piotta till Karlstad och Löfbergs Arena!

{!D}