FBK föll i Jönköping, 3-3 i matcher
Publicerad: 2019-04-01
Matchreferat KV6
HV71 - Färjestad BK 5-3 (2-1, 1-2, 2-0). Det blev en ny rysare där lagen turades om att ha ledningen. FBK hade 0-1 och 2-3 men det var 3-3 inför tredje perioden. HV tog ledningen tidigt och punkterade sen matchen med 5-3 i tom kasse. Därmed väntar en sjunde och avgörande match i Karlstad på onsdag.

Första perioden

Färjestad inledde väldigt bra och tog ledningen efter dryga minuten. Sebastian Erixon skickade in pucken mot mål och den studsade in via HV-backen Sebastian Lauridsens skridsko, 0-1!
Gästerna fortsatte att sätta hög press och man hade flera långa anfall. En FBK-utvisning förstörde rytmen i spelet och HV tog över spelmässigt. David Gustafsson hade en puck i ribban i tolfte minuten och sen bombarderades Markus Svensson i FBK-målet med skott. I artonde minuten kom utdelningen då Kristofer Berglund skickade in pucken mot mål, den tog på FBK´s Jens Westin och Isak Brännström kunde peta in pucken på mållinjen.
En ny FBK-utvisning gav powerplay för HV och det utnyttjades då Mikko Lehtonen mitt i slottet kunde smälla in 2-1 med ynka sju(!) sekunder kvar av perioden.

Andra perioden

HV fortsatte speldominansen i andra perioden men det var tätare och färre målchanser nu. FBK drog på sig en utvisning men redde ut den och fick sitt första powerplay i mitten av perioden. Efter ett skott blev det kalabalik framför HV-målet och Joakim Nygård fiskade upp pucken och lyfte upp 2-2-pucken i nättaket.
Målet gav ny energi åt FBK och HV tappade det mesta av spelet. I sjuttonde minuten kom ett backskott och pucken studsade ut till Jesper Olofsson som hade öppet mål och FBK hade vänt!
Glädjen blev dock kortvarig då Max Wennlund fick öppet läge och tryckte in pucken via vänsterstolpen till 3-3. Samme Wennlund hade nästan öppet mål i slutsekunderna men fick inte ordning på skottet.

Tredje perioden

HV fick en perfekt start då man tog ledningen efter två minuter. Didrik Strömberg sköt ett backskott som singlade in bakom en helt skymd Markus Svensson.
Nu var det återigen ombytta roller och FBK tvingades jaga mot HV som spelade effektivt på sin ledning och försvarade sig bra.
FBK plockade ut målvakten med två minuter kvar och tog timeout. Man skapade dock inga vassa målchanser och HV´s Anton Bengtsson stängde matchen definitivt med sitt 5-3 i tom kasse.