Viksten målskytt mot Mora
Publicerad: 2019-03-02
Eftersnack
Daniel Viksten var en av målskyttarna när Färjestad vann med hela 8-3.
– Riktigt skönt! sa Viksten som har Mora som moderklubb.

Förlust igår borta mot Mora med 0-3. Vad sa ni inför dagens match hemma i Löfbergs Arena?
– Framför allt tryckte vi på att vi måste få in fler framför deras målvakt som skymmer, då blir det mål också, säger Daniel Viksten.
FBK-spelarna följde ordern på ett utmärkt sätt då sex av målen tillkom med en grönvit spelare framför Moramålvakten.
– Skönt att studsa tillbaks, vi fick lite utdelning och gör många mål, säger Viksten.
– Igår låg pucken på mållinjen och dansade några gånger men det var lite skönare att spela nu när puckarna sitter.
Mora är ett hårdjobbande lag med fart och individuell skicklighet.
– Ja, de är lurigare att möta än man tror, de är bättre än tabelläget visar och de är svårspelade, i alla fall de gånger vi mött dem, säger FBK-forwarden.

FBK visade redan i första bytet att man skulle ta kampen på ett mer bestämt sätt än igår uppe i Mora. Linus Johansson satte in en rejäl tackling i första bytet och visade vägen.
Ni såg ut att vara tända på alla cylindrar idag, extra laddade?
– Ja, efter förlusetn igår och inför en härlig publik hemma och när vi fick in puckarna då blir det extra energi. Linus har käkat taggtråd hela dagen, lite slutspels-Linus som kommer fram, skrattar 29-åringen.
Viksten blev målskytt när han snärtade in 4-0 i slutet av första perioden. Det blev helt rent i mitten för dig?
– Det brukar bli så när Jesse (Virtanen) är på isen, han är svår att hålla ordning på för motståndarna och är lite överallt, svår att bevaka. Det var bara att skjuta in pucken, säger han.
– Riktigt skönt, det är sjukt bra tryck i den här arenan, jag är imponerad av publiken som kommer hit varje dag och stöttar oss!
– Sen får man tacka "Masken" (målvaktstränare Maciej Szwoch) också som visar vart man ska skjuta på motståndarmålvakterna.

Mora skapade en del chanser under matchen men Adam Werner är väldigt stabil mellan stolparna för FBK.
– Ja, de hade nån två mot etta men Adam är lugnet själv, han bara glider över och tar den, helt fantastiskt att ha två så bra målvakter i laget, berömmer Viksten.

Efter en ojämn höst har Viksten kommit igång och har gjort tre mål på de sju senaste matcherna. Han har ett mycket bra skott och det börjar visa sig i målstatistiken.
– Börjat ramla in lite puckar nu men det är bara att kämpa på, det är tufft att få in dem. Det gäller att ta sig till lägena också, alla lag är så tighta.

FBK är på en klar andraplats i tabellen, bara två poäng bakom serieledande Luleå.
– Vi möter dem hemma i näst sista omgången så det kan mycket väl vara en helt avgörande match för vem som vinner serien. Vi ska helt klart gå för det!

Fakta Daniel Viksten

• Född i Mora 1989 och har Mora som moderklubb.
  • Hade 5 A-lagsssäsonger i Mora mellan 2007-2013.
  • En säsong i Malmö, 2014-15.
  • 4 SHL-säsonger i Örebro, 2015-2018. 173 matcher, 49 mål+52 assist, totalt 101 poäng.
    – FBK 2018/19, 47 matcher, 7 mål+11 assist, totalt 18 poäng.