Carl Jakobsson skriver rookiekontrakt
Publicerad: 2018-11-29
Laget
Carl Jakobsson har idag belönats med ett rookiekontrakt.

– Han är en av våra juniorer som vi sedan tidigare har lite extra koll på. Carl har gjort det jättebra hittills, berömmer tränare Johan Pennerborn.

Statuterna säger att: När en spelare från de egna leden/hockeygymnasium deltar i a-lagsverksamhet och uppnår 100 spelminuter skall ett sk rookiekontrakt erbjudas.

Carl har, efter Timråmatchen, uppnått och gått förbi 100-strecket.
– Det finns en plan för Carl. Han har under hela sin unga hockeykarriär varit en målskytt. Han har de naturliga egenskaperna för det. Samtidigt är Carl en väldigt klok spelare som har lätt för att förstå och sätta sig in i det system vi valt att använda för vår ishockey. Det är ett system vi jobbar med ända från U16 och uppåt till a-laget, säger Pennerborn.

Carl är idag en glad kille.
– Jätteglad! Det här är ju det jag kämpat för och drömt om sedan jag kom hit till Karlstad för fem år sedan. Snart kan jag nog kalla mig för värmlänning, ler han.

Att som junior kallas upp och ner i a-laget är inget Carl ser som något problem, eller finner det svårt med omställningen.
– Jag har mestadels fått spela med Rydahl, Steen och Ottosson. Vi är ganska lika som spelare, vi ”bara kör” så det är ina problem alls. Sedan är det ju såklart en stor skillnad då jag i J20 vill vara en av de bästa spelare, något som även andra vill att jag ska vara. I a-laget är man ju i andra änden på stegen så att säga. Jag gillar att spela a-lagshockey och det är ju det jag vill göra. Men jag behöver också spela mycket för att utvecklas, så för min del är det bara bra att dubblera lite mellan de två lagen, säger han.
{!A}

Utvecklingsbiten är nyckeln för juniorkillarna. Det blir ett stort vägskäl när junioråren börjar lida mot sitt slut och man ska ta steget in i seniorvärlden. Speltid är den viktigaste faktorn.
– Vi ser på Oskar Bäck som i år valt att göra en hel säsong i Allsvenskan för att få mycket speltid på hög nivå. För Carls del så är vi inte där ännu, men vi tittar på alternativ inför nästa om det nu inte visar sig att han tar en tröja i vårt a-lag, säger Pennerborn.

Jakobsson junior är däremot säker på vad han vill.
– Jag stänger inga dörrar för spel i t ex Allsvenskan, men det är ju här inne jag vill vara och kommer att göra allt jag kan för att det ska bli så, säger han och sneglar mot dörren till a-lagets omklädningsrum.

Rookiekontraktet med Carl Jakobsson är skrivet över den här säsongen och de kommande två.