Ny hemmaförlust för Färjestad
Publicerad: 2021-11-04
Matchreferat
Färjestad BK - Linköping HC 2-5 (2-1, 0-2, 0-2). Gästerna tog ledningen men FBK vände till 2-1 innan första perioden var slut. Linköping vände tillbaka till 2-3 i andra perioden och när man gjorde 2-4 i powerplay iden tredje orkade inte FBK komma tillbaka. Sista målet i tom kasse.

Första perioden

Färjestad inledde ganska piggt men en olycklig utvisning satte stopp I numerärt överläge kunde Broc Little trycka in 0-1 efter fin passning från Marcus Ljungh.
Gästerna försvarade sig väl och höll hemmalaget på utsidan i egen zon samtidigt som man gick hårt i sina spelvändningar och fick några halvlånga anfall.
Efter elva minuter åkte sig Gustav Rydahl fri men hakades och fick en straff med sig. Straffen tog Daniel Viksten och han väntade ut Marcus Högberg i LHC-målet och lyfte upp pucken högt till höger. 1-1!
FBK fick energi av målet och jämnade ut spelet. I sjuttonde minuten kom en blixtrande snabb spelvändning där Rydahl drev upp pucken på vänsterkanten. I mitten sprintade Michael Lindqvist ifrån sin back och passningen kom perfekt, Lindqvist styrde upp pucken högt. 2-1!

Andra perioden

Mittperioden bjöd på ganska dålig underhållning, det var tätt, grötigt och många felpass. FBK fick ett numerärt överläge som spelmässigt var ganska bra men ingen utdelning.
I mitten av perioden kom istället 2-2 då Broc Little styrde in ett backskott, Haukeland chanslös.
FBK fick ett nytt numerärt överläge i sextonde minuten, hade några bra avslut men Högberg höll tätt.
När LHC blev fulltaliga tryckte de in 2-3-pucken genom Markus Ljungh, ett psykologist väldigt jobbigt mål för hemmalaget.

Tredje perioden

Färjestad försökte gå på kvitteringsjakt men LHC´´s tunga försvarare tillät inte hemmaspelarna att komma in på mål. FBK drog på sig en utvisning och klarade av den bra tills det återstod ett par sekunder. Då tryckte Jesper Pettersson upp 2-4-pucken i nättaket.
Nu var uppförsbacken tung och brant för FBK men man fick ett powerplay och det osade reducering flera gånger om men puckarna smet tätt utanför stolparna istället för in i mål.
Tiden rann iväg för FBK som plockade ut målvakten för spel sex mot fem med 3:39 kvar. Det slutade med 2-5 i tom kasse.