Jacob Nilsson avgjorde mot Rögle
Publicerad: 2021-01-07
Eftersnack
Oj vad arg Jacob Nilsson var när han missade öppet mål i slutet på andra perioden, en Rögleklubba kom emellan.
– Det brann till lite, erkänner han.
– Så det var extra skönt att avgöra i förlängningen.

Det svängde och var chansrikt värre när Färjestad mötte Rögle.
– Första perioden är väl lite sådär, andra är betydligt bättre, vi spelar bra och får lite längre anfall, tycker Jacob Nilsson.
– Har lite otur i andra och får en femma emot oss, jag tycker att vi reder ut det ganska bra ändå.

Vad säger du om matchstraffet?

– Det är inte upp till oss att avgöra det, jag försöker bara fokusera på mitt spel, säger Jacob med en diplomatisk underton.
Rögle tog till slut ledningen i powerplay med 2-0 men det kunde sett annorlunda ut då Martin Johansson hade ett friläge före målet. Många skrek på straff.
– Nej, det tycker jag inte, han lyfte på klubban där, tycker Jacob.

FBK kom tillbaka och reducerade med 1.4 sekunder kvar av andra perioden av just Martin Johansson.
I den tredje perioden pumpade FBK på med aggressivt spel. Det gav uttdelning med tre raka mål då man gick från 1-2 till 4-2 på drygt sex minuter.
– Vi krigar på och kämpar, ville vända snabbt på dem. Jag tycker att vi tröttade ut dem lite men lite oturligt lyckades de hämta upp till 4-4, tycker FBK-centern.
– Fortfarande lite för mycket misstag och slarv från vår sida, det måste vi få bort. – Vi hade 4-2, slarvar lite, vi går bort oss lite, ger dem en tre mot två, det är sånt vi måste bli bättre på. Vi ska kunna spela på ledningen bättre.

Formationen med Jacob Nilsson, Michael Lindqvist och nye Jakob Forsbacka Karlsson hade bra fart och skapade en hel del målchanser. Jacob hade näst intill öppet mål i powerplay i slutet på andra perioden men en Rögleklubba styrde bort pucken. Han blev grymt besviken efter den chansen i avbytarbåset.
– Det brann till lite, erkänner han.
– Så det var extra skönt att avgöra i förlängningen.
Eric Gelinas i Rögle slarvade precis innanför blålinjen och Jacob kunde få ett friläge men blev stenhårt uppvaktad av Gelinas.
– Jag var snabbare, skrattar han.
FBK-centern gjorde en dragning åt höger och fick in pucken.
– Pucken gick in vid stolproten, jag brukar göra den dragningen.

Rögle leder serien av en anledning, de spelar kompakt över hela isen och är stora och starka.
– Det spelar ingen roll hur stor du är, det gäller att gå in med en inställning, vi är starka på puck och starka i närkamperna. Mycket sitter i huvudet, säger 27-åringen.