Jesper Olofssons solomål avgjorde matchen
Publicerad: 2019-09-26
Eftersnack
Det finns matchvinnare och Färjestad har Jesper Olofsson som avgjorde på egen hand i förlängningen. Han åkte från egen zon och sprätte upp pucken i det bortre, högra krysset.
– Ja, det brukar finnas en lucka där, ler Jesper efter matchen.

– Vi var inte riktigt där idag, vi blev nerjobbade av Malmö och vi sätter oss i svåra situationer, säger Jesper Olofsson.
– Vi matchade dem inte riktigt och fick spendera mycket tid i egen zon och då är det jobbigt att spela hockey.
Varför blev det så?
– Ja du, Vi vet ju på förhand att de vill sätta hård press och åka mycket skridsko och det fick vi känna på. Det blev som att vi funderade litegrann i spelet och lite passiva emellanåt, säger "Jeppe".
– Men jämfört med matchen mot Brynäs i lördags var det här ett steg tillbaka så vi har en del att jobba på.

Han gjorde mål i premiären mot Örebro men var sen borta pga skada senaste tre matcherna.
– Visste inte riktigt vad jag skulle ha för förhoppningar idag, givetvis inspirerande att vara tillbaka. Det är väl timingen och puckkontrollen som inte riktigt är där, berättar han.

Ikväll mot Malmö blev Jesper matchvinnare då han med ett solomål avgjorde redan efter 15 sekunder av förlängningen.
– Jag fick hämta fart ända från eget hörn och fick en bra yta att åka på, berättar målskytten som därmed räddade två poäng åt FBK.
Och pang upp i bortre krysset, ett typiskt Jesper Olofsson-mål?
– Ja, faktiskt, alltid kul att komma med fart på kanten, säger den hårdskjutande 27-åringen.
Du siktar alltid på bortre krysset?
– Ja, det brukar finnas en lucka där, ler han.

Många i FBK kom inte alls upp i normal nivå men det fanns undantag, inte minst Markus Svensson. Målvakten var bäst i FBK ikväll.
– Sen gör våra yngre killar en fantastisk match idag, berömmer "Jeppe" trion Oskar Bäck, Carl Jakobsson och Victor Sandberg, alla 19 år.
– Kul att de fick göra ett mål också.
– Sen är vi effektiva och har våra spelare framåt som kan göra det som behövs.

På lördag väntar Frölunda i ett välfyllt Scandinavium.
– Det gäller att vara med från start och spela som vi kan, säger Jesper.
– Vi måste tro på vårt spel och få det att "kugga i", vi vet ju att vi har bra kvalitet i laget.