Övertygande hemmaseger mot Brynäs
Publicerad: 2019-03-05
Matchreferat
Färjestad BK - Brynäs IF 4-1 (2-0, 2-1, 0-0). FBK styrde matchen från första nedsläpp till slutsignalen och vann på ett mycket övertygande sätt. En ny, gedigen lagsinsats grejade tre nya poäng i jakten på serieseger.

Första perioden

Efter ett par jämna minuter tog hemmalaget tag i spelet och Carl Jakobsson fick första, heta chansen. Fri i mitten sköt han men Brynäsmålvakten Joacim Eriksson räddade. Axel Ottosson, Jesper Olofsson och Michael Lindqvist hade ett riktigt klapp-klapp-anfall efter åtta minuter men Brynäsmålvakten blockade sista passningen i det som kunnat bli årets mål.
Halvägs in i perioden kom 1-0 och det var Joakim Nyård som gjorde en patenterad uppåkning. Han sköt ett backhandskott som gick utanför högerstolpen men pucken studsade i kortsargen och fram på andra sidan målet där Linus Johansson satte pucken ur liten vinkel.
FBK åkte på matchens första utvisning men klarade ut den bra. När utvisade Martin Johansson kom in på isen kom lyckades Carl Jakobsson peta fram pucken och Johansson lossade sitt handledsskott och pucken satt vid vänsterstolpen. 2-0 efter 13:56!
FBK hade bra kontroll på perioden där Brynäs hade fasligt svårt att skapa målchanser.

Andra perioden

FBK fick tidigt chansen i numerärt överläge och kom 3-1. Efter lite spel i anfallzonen kunde man sätta upp Jesper Olofsson som med ett slagskott sköt in pucken. Här skymde Linus Johansson målvakten perfekt.
Brynäs hade fortfarande svårt att skapa vassa målchanser. Men när Rudolf Cerveny stod bakom mål och skickade in pucken framför kom reduceringen då pucken turligt studsade på Marcus Nilssons skridsko och in bakom Markus Svensson i hemmamålet.
Gästerna fick ny energi av målet och tog över spelmässigt, hade längre anfall och några halvchanser till ytterligare reducering men Svensson spelade bra i FBK-målet.
Med fem minuter kvar av perioden fick FBK till ett bra anfall där Oskar Steen styrde spelet. Bakom mål spelade han fram till Jesse Virtanen som sköt och pucken styrdes in av Gustav Rydahl.

Tredje perioden

I tremålledning tyckte FBK att anfall är bästa försvar, man förlade mycket tid i anfallzonen och därifrån kunde ju inte Brynäs reducera. När gästerna dessutom drog på sig utvisningar och FBK fick spela fem mot tre i en knapp minut osade det ytterligare hemmamål men Joacim Eriksson höll rent.
Brynäs såg lite uppgivet ut och FBK hade full kontroll på resten av matchen, vann t ex skotten i tredje med 10-3.