Positiva tankar trots kvalförlust
Publicerad: 2020-02-20
damkval
Färjestad förlorade första matchen i den första kvalrundan till SDHL. Hemmalaget Malmö Redhawks kunde ta hem första matchen med 3-1 (2-0, 1-0, 0-1). Trots det är det hoppfullt i FBK-lägret.

– Nu vet vi på riktigt vad som väntar på lördag och då blir det ett helt annat FBK som kommer ut, säger tränare Niclas Malmqvist.

Det blev en snöplig öppning för Färjestad. Redan efter dryga två minuter av matchen satt första Malmöpucken i när.
– Vi har lite otur där då pucken studsar på en av våra skridskor och in. Men vi var inte riktigt på hugget från start och Malmö kom ut väldigt intensivt, säger Malmqvist.

Det blev också 2-0 och 3-0 innan de grönvita kunde vinna sista perioden med 1-0 och putsa siffrorna till 3-1. Förlusten till trots var det hoppfulla röster från FBK-lägret.
– Jag tycker vi har matchen i de två sista perioderna, och vi vinner den sista. Det tar vi med oss inför lördagen hemma i Löfbergs Arena. Vi blev nog aningen överraskade av tempot som Malmö startade matchen med. Nu har vi bättre koll på hur de spelar och vi kommer med stor tillförsikt inför helgens matcher, säger Malmqvist.

Lördagens retur spelas i Löfbergs Arena med matchstart klockan 16:30. Då hoppas gänget på gott stöd från läktaren.
– Det vore jättekul om det kom mycket folk och gav tjejerna ett bra stöd. Vi kommer att göra precis allt för att göra publiken och oss själva glada på lördag, hälsar Malmqvist från bussen som under torsdagskvällen var på väg norrut mot Värmland igen.

MALMÖ REDHAWKS - FÄRJESTAD BK

3-1 (2-0, 1-0, 0-1)

Mål, Malmö: Lovisa Mann, Jessica Campbell, Julie Jensen. FBK: Saga Thynell-Nissas.
Skott: 20-22 (11-6, 4-9, 5-7)
Utv, Malmö: 3x2. FBK: 3x2, 1x20
Publik: 263