Linus Johansson: – Skönt att kunna studsa tillbaka direkt!
Publicerad: 2021-12-30
Eftersnack
Färjestad tog revansch för förlusten senast och stod för en stark laginsats vid 3-1-segern borta mot Brynäs.
– Jag tycker att vi över hela matchen vinner närkamper och är mer påslagna än dem, säger lagkaptenen Linus Johansson som stängde matchen med sitt 3-1-mål.

Färjestad förlorade hemma mot Luleå med hela 0-8 i tisdags, ett extraordinärt resultat i en hemmamatch.

Hur hanterade ni det inför kvällens match mot Brynäs?

– 0-8 finns ju där nånstans men man måste kunna gå vidare, man kan inte lägga sig ner och dö. Man måste se det som en erfarenhet och ta med sig ilskan till nästa match, säger FBK-kaptenen Linus Johansson.

Förutom revanschlusten, vad var matchplanen ikväll?

– Viktigt att vi inte fladdrar ivåg, vi behöver inte gå på allt. Har vi inte pucken så försvarar vi och har vi pucken så går vi på anfall, säger Linus.

Det underlättade kanske med en bortamatch i det läget?

– Ja, det var nog bra att komma iväg att spela på en annan arena.

Färjestad stod för en fstark laginsats och tog en bra revansch för debaclet mot Luleå.
– Ja, det var det verkligen, skönt att komma över det snabbt och kunna göra en riktigt bra bortamatch mot Brynäs. Skönt att kunna studsa tillbaka direkt!

Att ni tidigt gjorde 1-0 var lite extra viktigt just ikväll?

– Ja, absolut. Men jag tycker att vi över hela matchen vinner närkamper och är mer påslagna än dem.

Jesse Virtanen satte 1-0 redan efter 3:34 i första perioden och Mikael Wikstrand tryckte in 2-0 efter 8:17 i den andra. Brynäs reducerade dock bara 28 sekunder senare.

Blev det nån oro i laget i det läget?

– Nej, jag tycker att vi spelade såpass bra och såpass stabilt i mittzonen, vi hade rätt bra kontroll på det, säger FBK-kaptenen.
– Det gäller att inte hetsa upp oss för ett mål i baken, vi hade fortfarande ledningen och skulle gå för trean istället, det kändes rätt bra.

3-1 kom och det var du själv som gjorde målet. Berätta

– "Jocke" (Joakim Nygård) fick pucken där i mittzonen och satte fart som bara han kan, rundade målet och slängde in den på andra stolpen, han har spelsinne som Gretzky, ler Linus.
– Jag var mest en statist på bortre stolpen.
Nåja, det krävs en hel del talang och vilja för att vara på rätt plats också då fyra(!) Brynässpelare befann sig runt den egna kassen innan Linus skickade in pucken i mål.

Sen hade ni ganska bra koll i tredje perioden.

– Jag tycker också det, vi sa inför tredje att vi fortsätter att köra och inte backa hem och inte ha nån fart, berättar Linus.
– Vi går när vi har läge och när vi inte har pucken så ställer vi upp i mittzonen. Vi var nöjda med att chippa ut pucken och gå på byte.
Det kallas för att spela enkelt, helt enkelt.

Det kändes som att ni var närmare 4-1 än 3-2 i tredje?

– Ja, så var det absolut.

Färjestads backar har gjort väldigt mycket mål och poäng i många år men just den här säsongen har det varit lite trögare på den fronten. Lite extra skönt med två backmål ikväll? – Det behöver vi också få igång som en extra addition till spelet, tycker Linus.
– Kanske kommer nu när vi gjorde två backmål ikväll.

Nu har ni vunnit 5 av de 6 senaste, en väldigt bra avslutning på 2021

– Ja, verkligen! säger FBK-kaptenen.
– Förutom plumpen senast så ska vi bygga vidare på det här.

Nu är ni två poäng bakom Oskarshamn på sjätteplats och ni möter dem i första matchen nästa år, nästa torsdag hemma.

– Ja, en jätteviktig match! – Vi måste komma ut och vinna närkamperna och de små duellerna så tror jag att vi har en jättebra chans mot dem, avslutar Linus.