Vikstens lyft i ny omgivning
Publicerad: 2020-01-09
Eftersnack
Under hösten har Daniel Viksten stått för ett enormt arbete i en kedja med mer defensiv inriktning. Ikväll mot Malmö fick han chansen isom offensiv tredjelänk ihop med Gustav Rydahl och Marcus Nilsson.
– Det var en rolig kväll, skönt att vinna, det kändes bra, ler Viksten.

Med Michael Lindqvist på skadelistan fick Daniel Viksten chansen i toppformationen med Gustav "Gurra" Rydahl och Marcus "Lilliz" Nilsson mot Malmö. Och som han tog den, han lyfte in 1-0-pucken redan efter 49 sekunder.
– En skön start att få peta in en kasse direkt, säger Viksten.
– Ett tillfällighetsmål, trodde först att "Sebbes" skott skulle gå in men den studsade fram till mig på bladet och det var bara att lyfta in pucken. FBK-backen Sebastian Erixon kom med fart bakifrån och fick på ett hårt slagskott men pucken smet tätt utanför högerstolpen. Pucken studsade i kortsargen bakom mål och fram till Viksten som enkelt lyfte upp pucken högt när Oscar Alsenfelt i Malmömålet var ur position.

I andra perioden drog FBK på sig en utvisning och då kom nästa hemmamål, med en man mindre. Viksten fick tag i pucken i egen zon och satte full fart framåt.
– Vara ganska trött där, försökte egentligen bara att ta ut pucken ur egen zon, minns han.
– Vet ju att Gurra kommer flygande och försökte bara lägga pucken till rätta och passa honom.
Passningen var läcker, en flipmacka över den liggande Malmöbacken som slängt sig för att stänga passningsvägen.
– Tur att han la sig ner, snyggt mål av "Gurra"!
En bra match av dig och er kedja?
– Det var en rolig kväll, skönt att vinna, det kändes bra, ler Viksten.
Han har under hela hösten spelat i tredje eller fjärdeformationerna i en betydligt defensivare roll än han var van att ha som skyttekung i Örebro för några säsonger sedan.
– När inte målen riktigt rullade in förra året så det har väl blivit så att jag fått ta en mer defensiv roll, säger den laglojale forwarden.
Hur är det att spela med offensiva pjäser som "Gurra" och "Linkan"? – Bara att ge pucken till "Lilliz", skaffar man sig lite yta så är det bara att hålla klubban i isen så kommer den, tycker Viksten.
– Gurra har ett jäkla driv, skönt att spela med en sån spelare.
– Inte lätt att ersätta Micke Lindqvist, han är bästa forwarden i SHL, tycker jag. Jag försöker bara spela mitt spel.
– Roligt att spela mer offensivt men det är ganska kul att spela boxplay också, ler han.

Viksten har ett år i Malmö på sitt cv. Är det några speciella känslor att möta Malmö?
– Känner Storm och några till och Mattsson står i båset, alltid roligt att möta Malmö.

Efter matchen fick FBK-forwarden följa med till Fancorner där publiken väntar.
– Rolig grej för folk att få träffa oss personligen, skriva autografer och så, säger 30-åringen.

På lördag är det dags för match igen, mot Oskarshamn i Löfbergs Arena. Lita på att Viksten spelar med Rydahl och Nilsson igen, det har han förtjänat efter kvällens succé mot Malmö.