Åslunds överraskande comeback
Publicerad: 2019-04-18
Eftersnack SF7
Efter ett halvårs skadefrånvaro fanns Per Åslund högst överraskande med i laguppställningen i sjunde och avgörande semifinalen mot Djurgården.
– Fantastiskt roligt att få vara med där ute, säger Åslund.

Färjestad bjöd på en riktig överraskning när laguppställningen inför den avgörande semifinalen mot Djurgården. Långtidsskadade Per Åslund fanns nämligen med och taket lyfte nästan av publikens jubel när han som siste spelare ropades upp under line-up.
– Helt fantastiskt, man blev rörd, säger Åslund.
När blev det klart att du skulle spela?
– Jag hade ett bra snack med läkaren igår och vi tog beslutet vid lunch idag att vi skulle köra, berättar han.
Det var givetvis en chansning att spela Åslund ikväll, han har ju inte spelat en match sedan 27 oktober då han tacklades i huvudet av Brynässpelaren Jesper Jensen.
Hur mycket har du tränat inför matchen?
– Jag har kört en hel del med Pelle Prestberg och vi har kört hårt senaste veckan, säger Åslund.
– Klart man behövt mer matchträning och träning med laget, gjorde väl inte så mycket därute under matchen, kroppen kändes tung men fantastiskt roligt att få vara med där ute.

FBK tog ledningen redan i andra bytet men sen var det roliga slut.
– Vi fick en bra start med ett jäkla tryck i ryggen från publiken men sen lyfte vi aldrig riktigt.
FBK saknade verkligen inte chanser men lyckades inte få in pucken, till skillnad mot Djurgården som effektivt satte sina. Det blev 1-4 till slut och säsongen är över för FBK.
– Just nu är det en extrem tomhet, grabbarna har gjort det så fantastiskt bra och var värda bättre än det här.
– Men det har varit en tuff serie, tufft slut, säger Åslund som ändå kunde se på en personlig framgång.
– Personligen en jäkla boost! Det har varit en tuff tid, många tunga tankar om jag ens skulle kunna spela alls mer, säger han. – Ett halvår är en lång tid men drivet har funnits och det har varit kul att vara här.