Värdegrundsdag för våra juniorer
Publicerad: 2019-08-16
junior
En stor del i att utbilda bra ishockeyspelare är också att utblilda dem i att bli bra människor.

– Vi lägger stor vikt på det arbetet, säger sportchef Thomas Rhodin.

Under en hel dag hölls ett värdegrundsseminarium med spelare ur de äldre juniorlagen. Dagen startade upp med att a-lagets tränartrio Johan Pennerborn, Gereon Dahlgren och Peter Popovic berättade hur de ser på saken.

– Vi pratade mycket om helheten. Att killarna som kommer upp och tränar med oss ska känna sig trygga i det som händer på isen och med människorna runt omkring. Det blir alltid en viss nervositet att koma upp och träna med a-lagskillarna, men vi vill att man ska känna igen sig i våra miljöer när man väl är där, säger Johan Pennerborn.

Att vara i slutet av sin juniorkarriär kan vara några tuffa år. Det blir mycket funderingar om det som kommer efter avslutad juniortid, med eventuellt nytt lag, ska man fortsätta osv.
– Vi vill ge killarna så bra möjligheter som det bara finns. Och när det gäller de som varit med och tränat med a-laget, då gäller det att de bibehåller ödmjukheten när de återvänder till sitt juniorlag. Där är de ledande spelare och där vill vi att de tar med sig sin erfarenhet och inspirerar sina lagkamrater. Man tränar med a-laget av en anledning och när de väl är där så vill vi att de krigar för att ta en tröja. Så är det, menar Pennerborn.

Men det är mycket utanför rinken som också påverkar. Prestationskrav och framtidsfunderingar är några av de saker som kan påverka vardagen.
– Vi hade besök av Lennart Carlsson som pratade om de här frågorna kopplade till alla funderingar man kan ha. Han är en ”gubbe” som vi använder oss av vid olika tillfällen och han kommer att i viss utsträckning finnas tillgänglig för killarna framöver, säger Thomas Rhodin.
{!A}

Som avslutning på dagen fick killarna höra en föreläsning av Henrik Pallin. Henrik reser runt och föreläser om bland annat ungas nätvanor.
– Det händer mycket ute på nätet och det finns många fallgropar. Det de måste veta är att de har sin lagtröja på sig oavsett om man är på nätet eller ute på stan. Det mesta handlar om livserfarenhet, vad man kan och inte kan göra. Att det man gör allt som oftast får en konsekvens. Barn och ungdomar har inte alltid förmågan till konsekvensanalys vilket gör att det är viktigt att prata om det för att höja medvetenheten.

Kände du att de tog till sig av det du pratade om?

– Absolut. Det är en bra grupp killar som deltog på ett bra sätt i de resonemang och grupparbeten vi hade om saker som de kände var okej och inte okej. Det var en bra dag, säger Pallin

Arbetet med attityder och värderingar fortsätter kontinuerligt inom föreningen.
– Det är en viktig fråga för oss. Vi vill att de som representerar Färjestad BK ska göra det på ett bra sätt, avslutar Thomas Rhodin.
{!B}