Hockeylek i solsken!
Publicerad: 2020-02-17
barn
Närmare 250 skridskoglada barn i åldrarna 5-7 år från sju olika klubbar i Värmland kom till Tingvallas Isstadion för att ha kul med klubba och puck på lördagen.

– En kanondag helt enkelt, säger Färjestads Mathias Johansson som är initiativtagare till dagen.

Tre Kronors hockeyskola, som är Färjestads hockeyklass för de allra yngsta, bjuder alltid in andra klubbars ungdomar till en julavslutning. Det brukar locka väldigt många, och Mathias Johansson fick en idé om att utöka med ytterligare en dag. Den dagen var i lördags.
– Julavslutningen brukar vara väldigt populär och jag tänkte att, varför inte göra det en solig dag i februari - på Tingvalla - så att ännu fler får plats och kan komma och delta. Det är ju ändå det här all svensk idrott bygger på från första början. Att träffas och ha kul samtidigt som man får byta erfarenheter med många andra. Kan man dessutom få sig en grillad i bröd till det så är det ju fulländat, skrattar han.
{!A}

Mathias, som är ansvarig för Färjestads barn- och ungdomar upp till U15 var, tillsammans med ledarna Christoffer Sterner och Tina Kling Westerlind, arrangörer av lördagen på Tingvalla.
– Det betyder så mycket för både barn och föräldrar. Att hitta glädjen att spontant vara på en uteis under någon speciell styrning. Det har en tendens att bli så allvarligt på en gång så det dagar som den här behövs verkligen. Det var så kul att se att så många hade möjlighet att dyka upp och det var mycket glädje där ute, säger Mathias om de c:a 250 barnen som förgyllde Tingvallas isparkett en solig lördag i februari.
{!B}
{!C}