Westin en klippa i defensiven
Publicerad: 2019-09-19
Eftersnack
Jens Westin får sällan de stora rubrikerna men den stabile backen är en viktig pjäs i defensiven, en ryggradsspelare med hög lägstanivå.
– Jag gillar att städa upp där bak, säger han.

Färjestad kom inte ut med den fart och aggressivitet som de flesta trodde på förhand. Första perioden mot Växjö var inte alls bra.
– Inte alls vad vi ville, det var ängsligt och passivt. Vi rättade oss efter dem och jagade dem, säger FBK-backen Jens Westin.
– Vi var besvikna på oss själva efter första perioden men hade ett bra snack i paus och bestämde oss för att släppa loss lite, vi ligger ju under med två mål och måste ju gå för det.

0-2 efter första men reduceringen kom snabbt, redan efter 2:48 i andra perioden efter Johan Rynos powerplaymål.
– 1-2 gav energi åt laget och lite drag på läktarna.
Trots att det var jämnt spelmässigt så var det Växjö som skapade bästa chanserna.
– Ja, de fick några långa anfall och "Mackan" (Markus Svensson) kom upp med många bra räddningar där, berömde Jens sin egen målvakt.
Sen kom 2-2 i slutet på andra där tilltänkte poängkungen Ville Leskinen smällde in pucken. Hans första fullträff för säsongen.
– Skönt för både oss och Ville!
FBK kom ut med bättre fart och aggressivitet i tredje och tryckte ner Växjö i deras zon.
– Vi tog tag i det direkt, fick energi när vi hämtade upp 0-2 till 2-2 i andra perioden och vi var det klart bättre laget i tredje, säger Jens.
– Fick både 3-2 och 4-2, skönt att få två mål att gå på.

Westin gjorde en riktigt bra match, stabil i sina aktioner och med väldigt få misstag i sitt spel. Han är en väldigt klok back.
Hur tycker du att din match var?
– Kändes väl som laget, lite ängsligt i första men andra och tredje var mycket bättre.
Han har en väldigt hög lägstanivå och är en viktig pjäs i FBK-försvaret.
– Det vill jag vara! Jag kanske inte syns så ofta med poäng och mål men jag gillar att städa upp där bak.
Hur viktig var den här segern?
– Grymt viktig, säger han.
– I alla fall för oss härinne i laget, att kunna slappna av lite. Vi vet ju att vi kan så mycket bättre.

På lördag är det en svår bortamatch mot Brynäs som dessutom gör hemmapremiär.
– Vi ska ta med oss spelet från andra halvan av matchen. När vi spelar som vi ska så är vi svårslagna, avslutar FBK-backen.