Makalös vändning när FBK vände 0-2 till 3-2-seger
Publicerad: 2021-12-11
Matchreferat
Färjestad BK Leksands IF 3-2 (0-0, 0-1, 3-1). Efter en mållös inledningsperiod tog Leksand ledningen i den andra. När 0-2 kom mitt i tredje perioden såg det mörkt ut. Men FBK reste sig och vände bragdartat till 3-2-seger efter mål från Jesse Virtanen, Joakim Nygård och Joel Nyström. De två sista målen kom i powerplay.

Första perioden

Gästande Leksand tog hand om splelet första 7-8 minuterna och Färjestad kunde tacka Domink Furch att man inte hamnade i målmässigt underläge. FBK-målvakten höll tätt trots ett antal täta och stökiga situationer.
Leksand fick första chansen i numerärt överläge men FBK spelade väldigt aggressivt och klarade det galant.
Perioden präglades av enorm kamp över isens alla kvadratmeter vilket skapade känslor både på isen och bland publiken, det var läktarna.
Hemmalaget tog över lite sista minuterna och ahde ett par fina målchanser för Oscar Lawner och Albert Johansson men Kasimir Kaskisuo i LIF-kassen räddade.

Andra perioden

Leksand spräckte målnollan efter dryga minuten då Patrik Norén sköt ett skott som Furch räddade men Patrik Zackrisson var snabbast och petade in returen.
FBK fick sitt första powerplay efter fyra minuter och hade ett ganska bra uppställt spel med fina avslutningslägen men Leksandsmålvakten höll tätt.
Matchen var fortsatt präglad av väldig kamp om varje millimeter och i varje närkamp. Gästerna hade lite mer av puckinnehav och spel i perioden men FBK var långt ifrån ofarliga i sina spelvändningar.

Tredje perioden

Efter några jämna minuter var det FBK som tog över och låg på för en kvittering. Man skapade chans på chans men istället kom lite ologiskt 0-2 istället. Max Veronneau fick ett friläge, missade chansen men bakom mållinjen vallade han in pucken via FBK-målvakten.
FBK gav dock inte tappt, bara 41 sekunder kom 1-2-reduceringen. Jesse Virtanen sköt och Linus Johansson skymde perfekt. 1-2 med knappt halva perioden kvar.
FBK drog på sig en utvisning med grejade av den. Leksand drog på sig nästa tvåa och då kom kvitteringen. Joakim Nygård bröt sig in mot mål och tryckte in pucken från nära håll.
Ny Leksandsutvisning med drygt två minuter kvar gav nytt powerplay. Joel Nyström fick på en riktig rackarrökare och pucken satt stenhårt på Kaskisuous plockhandssida.
FBK hade vänt 0-2 till 3-2 på nio minuter i matchen slutskede, en makalös prestation!