Storseger i Gävle när FBK körde över Brynäs
Publicerad: 2018-10-27
Matchreferat
Brynäs - Färjestad 0-6 (0-3, 0-2, 0-1). En grymt stark inledningsperiod grundlade segern för FBK som stod för en väldigt stark laginsats sett över sextio minuter. Slutresultatet skrevs till hela 0-6, Ryno och Olofsson tvåmålsskyttar, och Adam Werner stod för sin första nolla i FBK.

Första perioden

Det gäller att vara med från start, sa FBK-tränaren Johan Pennerborn inför matchen borta mot Brynäs.
Spelarna tog tränaren på orden och mer eller mindre körde över hemmalaget under inledningsperioden. Det var blixtrande anfall och mängder med målchanser. 0-1 kom efter logiskt efter drygt fyra minuter då Johan Ryno fick skjuta i öppet läge och han snärtade upp pucken i högerkrysset med ett mäktigt handledsskott.
Efter halva perioden blev Per Åslund fult tacklad i huvudet när han sköt ett skott men Jesper Jensen straffades bara med en tvåa för charging. Åslund utgick från matchen och Jensen riskerar helt klart en avstängning i efterhand.
Under efterföljande powerplay kom 0-2 då Oskar Steen fick öppet i mitten och han kunde snärta in pucken mellan plocken och benskyddet på David Rautio.
Med tre minuter kvar kom även 0-3 efter Joakim Nygårds fina uppåkning på vänsterkanten. En hård passning in i mitten fann Jesper Olofsson som tog emot pucken och drog målvakten. Wow, vilken fart!
"Lilliz" Nilsson hade friläge för FBK minuten senare men nu räddade Rautio.

Andra perioden

FBK trummade på och fick in 0-4 då Linus Johansson tog sig in i anfallszonen och sköt ett skott som Brynäskeepern släpper in.
Sen kom Brynäs in i matchen genom högre fart och aggressivare spel och vilka chanser man skapade. Tre mer eller mindre fria lägen som Adam Werner kom upp stort på med toppräddningar i FBK-målet.
FBK drog också på sig tre raka utvisningar som man med ett uppoffrande försvarsspel och Werners storspel i mål klarade av.
När FBK fick chansen i powerplay med fyra minuter kvar kom istället 0-5, Ryno fick läget i höger tekningscirkel och tryckte in pucken bakom en skakig Rautio. Snacka om effektivitet!

Tredje perioden

Slutperioden blev tämligen avslagen, Brynäs klarade inte att komma med någon forcering mot en starkt FBK. Det var gästerna som skapade de vassaste lägena, Nygård hade ett friläge i tionde minuten men backhandlyftningen gick över ribban
Det mest intressanta sista tio minuterna var om Brynäs skulle spräcka nollan eller om Adam Werner skulle få hålla sin första nolla i FBK. Hemmalaget hade chansen i powerplay men ett uppgivet hemmalag hade svårt att skapa något. Istället slarvade Brynäs i egen zon i slutminuten och Linus Johansson spelade in till Jesper Olofsson framför mål som direktsköt högt på högersidan. 6-0!

En imponerande laginsats av FBK som styrde matchen från första nedsläpp. Starkt målvaktsspel av Adam Werner, bra försvarsspel och hypervasst anfallsspel, Brynäs var chanslösa.