Färjestad vann första åttondelen i Malmö
Publicerad: 2021-04-05
Matchreferat
Malmö Redhawks - Färjestad BK 1-3 (0-2, 1-0, 0-1). FBK inledde mycket bra och gick upp till en tvåmålsledning efter mål av Jacob Peterson och Niclas Lundgren. Period två och tre gick dock i Malmös tecken och FBK fick försvara sig långa stunder. Martin Johansson avgjorde på slutet med 3-1 i tom kasse. Henrik Haukeland stod åter för en mycket stark insats mellan stolparna

Första perioden

Färjestad fick en fin inledning på matchen där Malmö drog på sig två tidiga utvisningar och spel 5 mot 3 för FBK. Bra tryck mot mål och Michael Lindqvist sköt, Daniel Viksten tog returen och sköt från nära håll, Oscar Alsenfelt räddade starkt två gånger om men Jacob Peterson fick öppet mål på andra returen. 0-1 efter 3:06!
Spelmässigt var det ganska jämnt, hemmalagets 1:a-kedja med Emil Sylvegård och tvillingarna Westerholm skapade mest men Henrik Haukeland i FBK-kassen höll tätt.
Mot mitten av perioden spelade Martin Johansson ut till vänster där Niklas Lundgren fyllde på. FBK-backen åkte in mot mål och sprätte elegant in 0-2 i Alsenfelts första kryss. Det var Lundgrens första mål i FBK-tröjan, han kunde knappast ha valt ett lämpligare tillfälle.
Hemmalaget försökte trycka på för en reducering men FBK höll dem bra på utsidan och Haukeland tog puckarna mot mål. 0-2 i paus efter 9-11 i skott.

Andra perioden

Första minuterna präglades av lite hafsigt spel där Malmö uppenbart försökte spela mer fysiskt inklusive gruff efter avblåsningarna. FBK höll motståndarna bra på utsidan men i nionde minuten kom reduceringen. Matt Puempel föste en backhand mot mål och pucken letade sig in vid en minimal lucka mellan Haukelands benskydd och plockhandske när han försökte täcka igen vid stolpen.
Hemmalaget dominerade spelmässigt men hade svårt att skapa heta målchanser även om Adam Ollas Mattsson åkte sig fri efter sjutton minuter. Haukeland räddade både det skottet och efterföljande returen från Pathrik Westerholm.

Tredje perioden

FBK åkte på en tidig tvåa men spelade bort sitt numerära underläge på ett bra sätt.
Malmö började trycka på mer och mer med flera riktigt långa anfall. FBK-spelarna spelade uppoffrande och täckte många skott och Haukeland tog puckarna mot mål.
Efter ett av få FBK drar man på sig en tvåa efter en olycklig hög klubba. I powerplay träffar Matt Puempel vänsterstolpens utsida då Haukeland var helt skymd. Malmö tog timeout med 3:34 kvar och plockade ut målvakten med 1:40 kvar för spel sex mot fem. Färjestads Martin Johansson avgjorde dock matchen med 3-1 i tom kasse med minuten kvar.

FBK vann därmed första matchen i åttondelen, retur i Karlstad på onsdag.