Johan Ryno avgjorde i tredje för FBK
Publicerad: 2019-08-31
CHL
Färjestad BK - HC Ambri-Piotta 2-1 (1-1, 0-0, 1-0). Det bjöds på en riktigt bra och underhållande match när FBK mötte Ambri-Piotta. Högt tempo och intensivt spel från första nedsläpp och det var gästerna som tog ledningen i första perioden. Victor Ejdsell stod för kvitteringen och Johan Ryno avgjorde i tredje perioden med en starkt individuell prestation.

Första perioden

Färjestad försökte ta tag i spelet men Ambri-Piotta var aggressiva över hela isen och gav inte hemmaspelarna speciellt mycket tid. Efter ett resultatlöst powerplay hade FBK en fin dubbelchans men Lucas Ekeståhl Jonssons skott räddades och Johan Rynos retur smet utanför målramen.

När schweizarna fick sitt första powerplay ringde det direkt, efter vunnen tekning spelades pucken över till Nick Plastino som från backplats kunde ta några skär mot mål och panga in 0-1 med ett isskott efter 7:29.

Båda lagen hade ett powerplay i mitten av perioden men utan resultat och efter sexton minuter kom kvitteringen. Johan Ivarsson bröt på egen blålinje, spelade fram till Lindqvist som ihop med Victor Ejdsell kom mot ensam back. Linqvist väntade ut backen, passet var perfekt i sidled och Ejdsell smällde in pucken, 1-1!
Det var oavgjort i paus efter en jämn och underhållande period, skotten var 10-7 .

Andra perioden

FBK drog på sig en tidig utvisning men det var hemmalaget som hade bästa målchansen då Linus Johansson hade en stryning tätt utanför. Hemmalaget spelade lite snabbare och rakare än i första perioden utan att kanske skapa de heta målchanserna. Ambri-Piotta försvarade sig bra med en tät box framför egna målvakten och de kontrade blixtsnabbt när de fick chansen. Bästa läget fick Marco Müller när han kom fri på vänsterkanten men Markus Svensson i FBK-målet räddade.

Färjestad hade tre powerplay under perioden och skapade lägen för ett ledningsmål men man saknade det där lilla, lilla sista för att få in pucken. 1-1 i paus efter 8-3 i skott i perioden.

Tredje perioden

Redan efter 20 sekunder hade Johan Ryno ett jätteläge från tre meters håll men Dominik Hrachovina plockade(!) pucken.
Tempot skruvades upp ännu mer, spelet böljade rejält åt båda hållen och det var hemmalaget som skapade de hetaste chanserna.

Färjestad hade lite mer struktur och tålamod i sitt spel och tålamodet lönade sig när Johan Ryno på egen hand gjorde 2-1 med 4:24 kvar. Ryno kom ner i högra hörnet med pucken, bröt sig in framför mål och där skickade han kallt in en ispuck vid bortre stolpen.

Ambri-Piotta satsade allt framåt på slutet, plockade ut målvakten och tryckte på rejält men då klev Markus Svensson fram i FBK-kassen och stod för några riktigt starka räddningar som bärgade segern.

En riktigt bra match som underhöll de 3176 i sextio minuter med tempo och intensitet matchen igenom. Ambri-Piotta är ett riktigt bra hockeylag och beröm till deras tillresta klack på c:a 300 personer som ljudligt höll på sitt lag matchen igenom.