Färjestad nollade Linköping
Publicerad: 2022-12-08
Matchreferat
Färjestad BK - Linköping HC 3-0 (0-0, 2-0,1-0).
FBK gick upp till en 2-0-ledning efter mål av Daniel Viksten och Linus Johansson i andra perioden. Patrik Lundh punkterade matchen med sitt 3-0 i tredje och Dennis Hildeby höll säsongens första nolla.

Första perioden

Hemmalaget tog kommandot från start och backen Mattias Göransson hade ett jätteläge i andra minuten när han fyllde på men Jesper Myrenberg i LHC-målet räddade närskottet. FBK hade ett stort puckinnehav utan att skapa de heta målchnserna. FBK drabbades av första utvisningen men spelade av sitt boxply på ett bra sätt. Gästerna hade sitt första skott på mål efter 12:17(!) men det var desto farligare då Fabian Wagner bröt in mot mål men FBK-målvakten Dennis Hildeby räddade.
FBK fick ett powerplay efter femton minuters spel men hade bara ett par halvchanser. På slutet spelade Per Åslund fram en flippuck till Joakim Nygård som styrde på volley men Myrenberg räddade. Det var mållöst i paus efter 11-3 i skott.

Andra perioden

Det var bättre fart i spelet från båda lagen i mellanakten och Michael Lindqvist hadde en dubbelchans i andra minuten men fick inte in pucken. LHC fick ett powerplay och spelade ganska bra men fick inte in pucken bakom Hildeby.
I mitten på perioden spräcktes målnollan och det var snyggt spel från hemmalagets sida. Victor Ejdsell var bakom mål, tittade upp och spelade in framför målet där Daniel Viksten åkt sig fri. Viksten sköt direkt från nära håll och Myrenberg var chanslös. 1-0 efter 9:26!
Efter tolv minuter fick hemmalaget powerplay och då kom 2-0. Joel Nyström sköt och Linus Johansson styrde in pucken in i målnätet.
Gästerna lyfte upp spelet och dominerade slutet av perioden men fick inte in pucken.

Tredje perioden

LHC inledde i powerplay och det luktade reducering flera gånger om men 2-0 stod sig. Det var väldigt öppet och böljande spel och målchanser åt båda håll. I fjärde minuten hade gästernas Jasse Ikonen en puck i ribban. FBK tog time out efter 6:52 för att styra upp spelet lite.
Hemmalaget fick bättre ordning på spelet och i tolfte minuten kom 3-0 då Patrik Lundh kunde stå och prickskjuta in pucken från nära håll.
Linköping jagade reducering ändå in på slutsignalen men Hildeby höll nollan och FBK plockade hem tre poäng.