Färjestad klara för semifinal efter ny hemmaseger
Publicerad: 2022-04-11
Kvartsfinal 6
Färjestad BK - Skellefteå AIK 5-0 (2-0, 1-0, 2-0).
Skellefteå spelade bäst i den första perioden men det var FBK som gjorde målen, Michael Lindqvist tryckte in både 1-0 och 2-0. I den andra perioden ökade Gustav Rydahl ökade på till 3-0 och i den sista satte Victor Ejdsell 4-0 med halva perioden kvar. Theodor Lennström spikade slutresultatet till 5-0 i tom kasse. Målvakten Dominik Furch stod för en jättematch och höll nollan.

Första perioden

Båda lagen inledde något avvaktande och det var inte samma fysiska spel som i de tidigare matcherna. FBK åkte på den första utvisningen och Skellefteå var nära att ta ledningen men hemmalaget redde ut situationen.
Gästerna fortsatte att trycka på och dominerade spelmässigt. Måns Forsfjäll fick fritt skottläge i mitten i nionde minuten men Dominik Furch räddade starkt.
FBK fick nästa chans i spel fem mot fyra och då kom det viktiga ledningsmålet. Michael Lindqvist stod i höger tekningscirkel och pricksköt in pucken högt vid den bortre stolpen. 1-0 efter 11:36!

Skellefteå fick ett nytt powerplay men det städade FBK effektivt bort.
I sextonde minuten kämpade Martin Johansson och Marcus Nilsson till sig pucken djupt i anfallszonen. Den hamnade hos Michael Lindqvist som tryckte upp pucken i samma nätmaska som vid första målet. 2-0 efter 15:27! FBK fick en ny chans i powerplay på slutet men fick vara väldigt nöjda med 2-0 i paus.

Andra perioden

I tvåmålsläge försökte Skellefteå att jaga en reducering men FBK höll dem på utsidan och Furch spelade mycket starkt i FBK-målet. FBK fick några fina spelvändningar och på en sådan kom Gustav Rydahl halvt fri på högerkanten. Lite innanför blålinjen drog han iväg ett hårt handledskott som gick in mellan benskydd och plockhandske på Lindvall. Ett målvaktsmisstag och det var 3-0 efter 8:32!
Lagen hade några perioder med längre anfall men man skapade inte de riktigt heta lägena utan två duktiga målvakter höll tätt.

Tredje perioden

Skellefteå satsade hårt framåt men hade svårt att ta sig in på mål. FBK spelade mycket disciplinerat i egen zon och Furch tog puckarna mot mål.
FBK stack framåt när man hade chansen och var väldigt nära att öka på sin ledningen.
Efter prick halva perioden kom också 4-0-målet då Victor Ejdsell vallade in pucken via Skellefteåmålvakten.

Gästerna plockade målvakten med hela 7(!) minuter kvar för spel sex mot fem i ett sista desperat försök. Det slutade med 5-0 i tom kasse från Theodor Lennströms klubba.

Dominik Furch stod för en jättematch i målet och var en av de stora matchhjältarna.