Martin Johansson äntligen målskytt igen
Publicerad: 2019-03-05
Eftersnack
Färjestads fartfyllda energikedja kuggar i allt bättre, mot Brynäs skapade man massor framåt och Martin Johansson satte sitt första mål efter sin månadslånga skadefrånvaro.
– Ja, de sista matcherna har känts bra och jag har skapat mycket ihop med Reichenberg och Carl, säger Martin som därmed spräckte sin elva matcher långa måltorka.

Martin Johansson var borta från spel i nästan en månad pga en skada och mot Brynäs gjorde han sin femte match efter återkomsten. Han spelar i Färjestads energiska fjärdekedja ihop med Alexander Reichenberg och Carl Jakobsson, en rivig och riktigt hårdjobbande trio.
– Ja, de sista matcherna har känts bra och jag har skapat mycket ihop med Reichenberg och Carl, säger Martin.
– Vi har varit förtjänta av några mål framåt och de har kommit på slutet.
I första perioden spelade Martin fram till Carl som var helt fri framför mål men Joacim Eriksson i Brynäsmålet räddade starkt. FBK tog ändå ledningen genom Linus Johansson efter halva perioden.
Martin Johansson drog på sig en utvisning kort efter och när han kom in på isen igen var det Carl Jakobsson som petade fram pucken över anfallsblå och Martin fick pucken. En Brynäsback (Viktor Söderström) hann nästan komma emellan men Martin sköt och pucken satt vid vänsterstolpen.
– Ett av mina sämre skott, pucken tog lite på backens klubba och jag trodde inte att den skulle gå in, ler målskytten som fick se sitt lag vinna med 4-1 till slut efter en övertygande insats.
– Vi gjorde ingen jättebra match men en stabil match, vi spelade bra utan att spela på topp. Vi var kanske inte lika heta i andra och tredje som i första när vi hade några rejäla lägen.

Men du själv verkar varva upp nu lagom till slutspelet?
– Det känns bättre och bättre, är lite bättre med puck och spelar med mer trygghet i spelet, tycker han om sin egen insats.
Ni jagar seriesegern men har en tuff avslutning med Örebro och Växjö borta denna veckan, Luleå och Djurgården hemma nästa vecka.
– Rolig avslutning, roliga matcher, som det ska vara, ler 31-åringen vars FBK vunnit tio av de elva senaste matcherna.
– När vi spelar riktigt bra, då är vi riktigt bra men det är en styrka att spela en sån här match och vinna stabilt ändå. Det ser bra ut!