DamEttan: Premiärseger för Färjestad
Publicerad: 2019-09-15
dam
Premiär för herrarna igår, och idag var det dags för damerna att kasta sig in i säsongen. Västerås kom på besök till Löfbergs Arena men fick lämna tomhänta då Färjestad trampade gasen i botten direkt och vann med 3-1 (1-0, 2-0, 0-1).

Segersiffrorna kanske inte säger så mycket om ”gasen i botten”, men skotten 53-9 efter 60 minuter säger desto mer.
– Ja, det blev lite mycket skott. Vi kom alldeles för nära en duktig målvakt i Västerås (Lotta Blylod) och gjorde det lite för enkelt för henne. Mer skott utifrån och mer trafik framför kassen så hade det nog kunnat ramla dit något ytterligare mål. Men vi är nöjda med premiärsegern och de tre poängen, säger tränare Niclas Malmqvist.

Färjestad ställde upp med endast två packpar och tre kedjor då sjukdom härjar i laget.
– Ända sedan lägret i Munkfors har vi dragits med lite förkylning i gänget, samt att vi har skador på några spelare. Det märks såklart och jag tycker därför att vi efter förutsättningarna genomförde matchen på ett bra sätt. Vi har saker att jobba med framöver och vi håller på att sätta vårt grundspel. Vi är på god väg, säger Malmqvist.

Premiärnerver?

– Inget vi pratade något direkt om, men så kan det naturligtvis ha varit. Vi har alla gått och stampat efter att få dra igång serien och det var skönt att göra det idag, säger han.

Nästa match för Färjestad i DamEttan Västra är 28 september då det bär av till Stockholm och möte med SHK Hockey.

MATCHFAKTA

FÄRJESTAD BK - VÄSTERÅS IK

3-1 (1-0, 2-0, 0-1)
Mål, FBK: Mimmi Gill, Elin Benn, Josefin Lindström. VIK: Julia Öhrberg-Nyberg.
Skott: 53-9 (16-7, 18-1, 19-1)
Utv, FBK: 1x2. VIK: 2x2 1x10
Publik: 185