Jonathon Blums mål avgjorde
Publicerad: 2019-10-15
Eftersnack
FBK-backen Jonathon Blum känner sig mer och mer hemma i laget och satte det viktiga 2-1-målet mot Red Bull München.
– Pucken studsade ut till mig och jag fick upp den högt över målvakten, säger amerikanen om det matchvinnande målet.

Alla var medvetna om att det var seger som gällde för Färjestad hemma mot Red Bull München om man skulle säkra en slutspelsplats i CHL. Men det började inte bra, det var tempofattigt och gästerna tog ledningen.
– Vi började riktigt kasst, ingen energi, som en söndagspromenad, säger FBK-backen Jonathon Blum.
– Men deras mål väckte oss lite och i andra och tredje perioden fick vi upp den rätta energin, visade bra karaktär och vände matchen till vinst som vi gjort många gånger tidigare.

Efter Victor Ejdsells kvittering kunde Jonathon Blum se till att man vände till 2-1. Vad säger du om målet?
– Vi fick en bra spelvändning och jag fick pucken i mittzonen, åkte runt deras back och passade in till Carl (Jakobsson) som sköt. Pucken studsade ut till mig, jag kunde vända mig om och upp den högt över målvakten, säger Jonathon efter sin backhandlyftning på returen.
Efter ledningsmålet spelade FBK ut ordentligt och kunde lätt ha fått in några fler puckar före andra pausen.
– Ja, absolut, vi hade många chanser men ibland får man in pucken och ibland får man inte in pucken och det var en sån match ikväll att pucken inte riktigt ville in.
I tredje perioden blev det onödigt spännande när gästerna satsade alltmer framåt.
– Med tio minuter kvar så tar man inte så stora risker längre utan man börjar spela mer på säkerhet och spela för att vinna matchen, säger FBK-backen.
– Men visst finns det alltid en liten oro när man bara leder med ett mål, det räcker med ett bra avslut från dem så är det lika.
Nu avgjorde Gustav Rydahl med sitt frilägesmål med drygt fyra minuter kvar. Det var stekhete Rydahls 6:e mål på de fyra senaste matcherna.

En annan spelare som såg till att det blev seger var målvakten Markus Svensson.
– Ja, han är en rutinerad målvakt som spelat viktiga matcher i olika ligor så han är en otrolig trygghet där bak, en fantastisk målvakt som gör de stora räddningarna, berömmer Jonathon.
– Han är otroligt atletisk, kämpar och sliter och det får oss spelare där ute att offra allt för att täcka skott och hjälpa honom så mycket vi kan.

Hur ser du på din egen säsong hittills? – Den svenska hockeyn är lite annorlunda med presshockeyn och väldigt lite tid innan någon motståndare är på dig, säger han.
– Men jag har anpassat mig bra tycker jag, det känns bättre nu och åtta poäng (2 mål+6 assist) framåt känns ok, tycker 30-åringen.
– Väldigt kul att spela med "Albie" (Albert Johansson, den 18-årige backtalangen), han är så följsam och skicklig redan nu. Han kommer att bli en bra NHL-spelare om några år.
Blum öser också beröm över tränarstaben.
– Tränarna är otroliga här, jag älskar dem, de alltid positiva och ger spelarna väldigt mycket förtroende. Allt för att alla ska bli bättre, säger amerikanen.
– Ganska annorlunda mot i Ryssland senaste åren där man inte alltid förstod vad den ryske tränaren sa. Här hjälper alla till att förklara och översätta.

Färjestad har haft ett hektiskt spelschema senaste perioden med sex matcher på tolv dagar. På torsdag väntar Rögle och på lördag Luleå, båda matcherna på hemmaplan i Löfbergs Arena.
– Ja, vi har haft en jobbig period med matcher nu, så det ska bli skönt att spela på torsdag och lördag och sen få ledigt några dagar så man får rensa skallen lite, avslutar han.